Någon som har kört eller kör Thinstation som tunn klient. Thinstation fungerar väldigt bra som tunn klient till en w2k3 terminalserver. Själva terminalservern kostar inget har jag för mig men däremot vill M$ ha betalt de klienter man ansluter genom TSCAL-licenser. mm jodet är ju ett sett. Här finns lite info mm har tänkt att det kanske är det men har läst att en del har hel del problem Nope, har för mig att skol-licenser kostar kring 50-60kr men det kan säkert bero lite på vad man har för avtal. måste vara mängdrabatt ;) TSCAL ger ju bara rätt att koppla upp till en terminalserver och inget mer, finns det applikationer installerade på servern så kostar licenser för dom precis som om dom vore installerade på den lokala datorn, därför kan det vara bra att fundera på vilken licensmodell man vill ha. "Per user" eller "Per device" alltså per användare eller per ansluten klient. Har tänkt att ha de i det öppna ytorna som sagt. Om du redan har en w2k3 server och kör modellen "per device" betalar du, TSCAL, office och andra programvarulicenser, en per ansluten dator. Ingen extra kostnad för att lägga in TS. hmm typ 70 kr (eller vad det vi nu får betala för) per dator. Ett ganska bra dokument för hur du kan låsa terminalservern: http://download.microsoft.com/download/d/8/b/d8b21533-a5bf-4d46-8878-ebbf834fc6f7/Win2003_Teminal_Server_Lockdown.doc ohh tack, var mycket intressant att läsa.Tunn klient, Thinstation
Är så att man har en del gamla maskiner och tänkte testa att köra Tunn klient och göra en utvärdering.
Vad jag har läst så ska själva klientsidan inte vara några problem men på serversidan där vi kör 2003 server (har även en 2000 test server) så måste det finnas något program som tar emot anslutningen en terminal server men finns det någon bra billig sådan som man kan köra en utvärdering på.
Att man ska kunna logga in på en nätverk som kör AD.Sv: Tunn klient, Thinstation
Terminalserver tillägget hittar du i Lägg till/ta bort program -> windowskomponenter -> Terminal servicesSv:Tunn klient, Thinstation
Vet att jag läste att det var ett litet program som skulle konkuerar med Citrix och kostade lite äver 5000 kr för 25 st samtidiga användare.
Kommer bara inte ihåg vad det heter nu, vet att jag såg den in techworld.
kanske kan gå med det för jag har inte en anning vad TSCAL licens kostar.
Man kan ju göra en utvärdering på den.
Såg att Thinstation har en LIVECD så man kan ju testa och se hur det ser ut innan man testar att installera det på en klient.
Det bästa är nog att köra en 180 dagars licens på win2k3 terminal server i ett labb miljö.
Tänkte bara det finns ju alternativ som borde väll vara lika bra som win2k3 TS som man kan testa med.Sv: Tunn klient, Thinstation
http://www.dustinpartner.se/DacsaPortal/?ProdID=6020051000
om det handlar om utbildnins-/skolmiljö är TSCALen betydligt billigare, någonstans under 10% av den ovan.
Lite mer noggrant beskrivet hos m$ http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/win2kts/evaluate/featfunc/tslicens.mspxSv:Tunn klient, Thinstation
Menar du dra av 10% av den summan?Sv: Tunn klient, Thinstation
Sv:Tunn klient, Thinstation
Man får ju köra den i 180 dagar så man borde ju få testa hur det fungerar i de dagarna och se om det är något att satsa på tunna klienter.
Är tänkt att de kan vara bra att ha till datorer som är lite äldre och står i öppna ytor.
Minimerar risken att det kommer en massa skit i datorerna.Sv: Tunn klient, Thinstation
Har ett helt gäng thinstations ute på jobbet, minimalt med underhåll.Sv:Tunn klient, Thinstation
ca 20 st och vi har licenser för Office paketet om vi nu inte kör StarOffice istället.
Det är den enda kostnaden när det gäller programvarorna på klienterna.
Kanske en konstig fråga men om man nu betalar "Per device" eftersom det är ca 20 datorer som bara ska kunna ansluta till så vet jag att det kostar per dator men om man har en win2k3 server så undrar jag om det kostar och i så fall att köra in TS på den servern?
Eller betalar man bara per ansluten dator??
Att läsa och förstå hur TS fungerar är ofta inga problem.
Det är alla info om licenser som är det djävligaste :)
Till slutsatsen för licener är vadå?
Man betalar bara för hur många datorer som ska vara anslutna till en TS server eller måste man betala för en TS server licens utöver den licens man köpte till sin win2k3 server?
Licenser för programvaror på klienterna är lung det förstår jag :)Sv: Tunn klient, Thinstation
Sv:Tunn klient, Thinstation
Oj inte alls dåligt.
Vi kanske ska köra in TS på en av win2k3 och vad jag förstår så ska det inte vara några problem.
Väll lägg till/Ta bort och installera TS.
Sedan får man givetvis läsa lite på hur man konfiguerar ett virituelt skrivbord.Sv: Tunn klient, Thinstation
Något som också kan hända är att användarnas profiler ligger kvar på servern och då kan följade tjänst hjälpa till: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1b286e6d-8912-4e18-b570-42470e2f3582&displaylang=enSv:Tunn klient, Thinstation
En fråga bara.
Finns det någon slags Wizard när man ska konfiguera ett skrivbord och det?
Inte för att vara lat men vill utvärdera lite snabbt i början och se om detta är något att gå på och köra med thinstation. Manfår ju köra 120 dagar eller så att testa att se om det är något att satsa på och då gå in mer på djupet för att ställa in innan man gör ut den till eleverna.