Hej! Hmm, jag kanske formulerade mig för långt för att någon skulle läsa ? Du behöver en "trådlös router", eller vad man nu ska kalla det. Den du länkade till fungerar säkert utmärkt. I bostad 2 kopplar du in den precis som tänkt. I bostad 1 finns 2 alternativ.Tips på trådlös accesspunkt/router
Jag behöver lite hjälp att hitta en bra trådlös AP/router/brandvägg till mitt hemnätverk med lite speciella behov.
Jag har kollat lite på dustin.se och upptäckte att det finns ett gäng olika kategorier av apparater( trådlöst -> accesspunkt, gateways, bryggor) och kände mig lite vilsen...
Saken är den att jag har två bostäder och funderar på att ha en apparat som jag kan ta med mig ibland.
Bostad 1 (hemma hos föräldrarna):
Här har vi en något restriktiv isp. En router (gateway) ansluter trådlöst till internet och jag har ett trådat lan. Denna gw kan jag inte pilla i själv eftersom min isp fjärradministrerar den. Den fungerar även som brandvägg eftersom den använder NAT. (NAT fungerar väl som brandvägg?)
Bostad 2 (studentkorridor):
Här ansluter jag via stadsnät och har "ocensurerat" internet i väggen.
<b>Målbild:</b>
Bostad 1:
Mitt största behov här är trådlöst lan. Jag har en server med bl.a. delade filer och musikdelning (via daap). Jag har fått för mig att daap bara fungerar på samma (sub)nät (192.168.168.0/24), alltså att den inte kan "broadcasta" genom en router. Stämmer det?
Bostad 2:
Här vill jag egentligen bara ha en hårdvarubrandvägg. Jag litar inte 100% på Vistas inbyggda. Möjlighet att dela på internetanslutningen till flera datorer är bara en bonus.
Vad behöver jag? Gateway, accesspunkt eller brygga? Jag antar att många klarar flera roller.
Tack på förhand,
ErikSv: Tips på trådlös accesspunkt/router
Hittade denna http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057461
Kan jag använda den för att bygga ut ett befintligt lan?
Problemet är, som jag nämnde ovan, att jag inte har tillgång till min admin i min befintliga router ( dhcp, nat). Måste jag koppla alla klienter till samma router för att de ska sitta på samma subnät? Eller kan jag låta routern enbart fungera som en "brygga" och sända ut samma nät trådlåst ? ( kallas det brygga?)Sv:Tips på trådlös accesspunkt/router
1:
Kopplan in wan-porten till den befintliga routern och kör på "som vanligt".
2:
Anslut den befintliga routerns lan-anslutning till en lan-anslutning på den nya. Stäng sedan av DHCP-funktionen i den nya. Då fungerar den som en vanlig Accesspunkt/brygga.
/Johan