Hej, Ja, slå på kryptering. WPA2 ska väl vara helt säkert än så länge, men WPA duger också. WEP ska du bara använda om det är det enda alternativet. Tack Thomas, Vi kör WPA-PSK på nätverket på kontoret, och binder det till mac adresserna. Inga av våra grannar skulle kunna kom in på det. Så man kan ju säga att det är väldigt säkert. Men alltid finns det nån någonstans som kan ta sig in, men det är nog inte många som ens skule vara intresserade av att försöka. Ok, så man får surfa in i routern med någon ip-adress (198.någonting) och leta bland menyerna där alltså ? Ja. Testa med 192.168.0.1. Annars står det i manualen vilken adress det är.Skydda trådlöst nätverk
Idag var jag hemma hos en släkting och installerade ett trådlöst nätverk (D-Link).
Efter mycket strulande och omprogrammering av routern kom vi ut på nätet.
De använder Glocalnet, vilket kräver UserId och pwd vid varje inloggning, vilket från och med nu sköts helt av routern.
I och med detta är ju nätverket tillgängligt för alla som finns inom den radie nätverket sänder.
Kan man skydda nätverket mot att grannar etc. använder det ?
mvh
MartinSv: Skydda trådlöst nätverk
/ThomasSv:Skydda trådlöst nätverk
De kör XP.
Är det kontrollpanelen/nätverksenheter och egenskaper på anslutningen mot internet ?
På min dator finns inte det alternativet, men jag har inget näverk (förutom internet).Sv: Skydda trådlöst nätverk
Då är det troligare att nån hackar brandväggen utefrån internet och en dator på nätverket i syfte att typ skicka spam eller nåt. Tror inte dina grannar skulle göra det :P
Edit:
Och det är alltså i routern du gör inställnigarna Martin beskrev.Sv:Skydda trådlöst nätverk
Sv: Skydda trådlöst nätverk
/Thomas