Finns det någon router som man kan ställa in hur mycket varje dator får ta i trafik?? Den funktionen finns i de flesta brandväggar för företagsbruk. Ett annat alternativ är en brandväggsdistribution som m0n0wall eller pfSense. Vill du ha lämplig hårdvara att köra på är t.ex. WRAP eller efterföljaren ALIX från PC Engines trevliga (http://www.pcengines.ch/alix.htm). Kan du säga vilken som har det i företagsmodelen? Nu blev jag lite fundersam över vad du menar med "trafik", menar du bandbredd eller datamängd? Jag tog för givet att du menade bandbredd eftersom det är vad man brukar vilja begränsa, hojta till om det är fel. Menar bandbredd. Det fixar du med t.ex. pfSense. Har inte testat själv, men det verkar som att man kan garantera en dator en viss bandbredd. Om det finns mer över så kan den användas också. Trafikprioritering går även fixa om du använder någon *nix-baserad brandvägg. Exakt vilka HW-brandväggar som har detta förutom Clavister vågar jag inte riktigt svara på, leta efter "traffic shaper".Router där man kan ställa in trafikdelning
Sv: Router där man kan ställa in trafikdelning
/JohanSv:Router där man kan ställa in trafikdelning
Sv: Router där man kan ställa in trafikdelning
Jag har själv erfarenhet av Clavisters brandväggar, där kan du "shapea" trafiken i alla modeller. Exakt hur det verkar i andra enheter vet jag inte, men gissar att alla som har någon form av prioritering kan fixa detta på ett enkelt sätt (=utan att sätta en regel/kö per dator).
/JohanSv:Router där man kan ställa in trafikdelning
Exempelvis att man har ett hushåll med ett lokalt nätverk och så sitter man vid dator 1 och surfar och det så sätter någon igång och spelar och ser på streamat video på dator 2.
Då går det väldigt segt på dator 1 så man söker efter en router som kan säga att dator 2 får så mycket bandbredd att användaSv: Router där man kan ställa in trafikdelning
/Johan