Frågade min kompis. Tänk även på att adressen ändras lite då och då hos många internet-leverantörer... Tack för snabbt svar <b>Johan Djupmarker</b>. Beror på vad du menar med "jag". Litet förtydligande till Martins svar. Om datorn är direkt uppkopplad (utan router) så kan du använda ipconfig i kommandotolken. Om du däremot har en router så vet datorn inte den externa adressen utan att kontakta en extern server (eller att man tittar i routerns gränssnitt). Och för att antiförtydliga lite; det kan ju faktiskt finnas fler än ett ip-nummer per dator. Dels kan man ha flera nätverkskort, dels kan det sitta en eller flera routers emellan, dels kan flera IP-nummer gå till samma nätverkskort på ett nätverk. mmm.... min kompis höll på att bli blåst på 300:- Varför har inte alla dynamisk IPadress,? tycker det verkar kanonbra. ! Tycker det är ett gissel med dynamiska publika IP-adresser... men jag ser det kanske från "andra sidan"... som privatperson kanske det är bra. Killen som ligger bakom Fordonsvärderingen har varit i klammeri med KO flera gånger och det är många som har anmält honom. <b>Varför har inte alla dynamisk IPadress,? tycker det verkar kanonbra. !</b> <b>Varför har inte alla dynamisk IPadress,? tycker det verkar kanonbra. !</b> <b>Varför har inte alla statisk ipadress?</b>Vad har jag för IP-adress ?
Han har fått en räkning från en firma som refererar till hans IP-adress.
Referensen blir till en adress 193. . . . något.
Så han frågade mig Hur kan jag få reda på vad för IP adress jag har.
Lätt som en plätt svarar jag. Men det sket sig , jag fixar inte det.
Hur gör man ?Sv: Vad har jag för IP-adress ?
Men frågan är hur de kan känna till vem det i verkligheten är som hade den adressen utan att prata med leverantören om han inte uppgett sitt namn eller om han har en företagsuppkoppling med registrerade adresser. Känns lite som att det skulle kunna vara en bluff.
/JohanSv:Vad har jag för IP-adress ?
Jag funderar likadant hur fick dom tag i hans adress tillsammans med IP-adress.
När jag ändå är igång.
Finns det inget internt sätt på min dator att få reda på min aktuella IP-adress.Sv:Vad har jag för IP-adress ?
Om du menar ip-adressen på datorn du sitter på kan du antingen köra ipconfig i ett kommdofönster eller högerklicka på nätverksikonen i aktivitetsfältet (flik 2).
Om du menar ip-adressen på din internetuppkoppling är whatsmyip definitivt enklast. Annars måste du in i routern/modemet och kolla.Sv: Vad har jag för IP-adress ?
Varje IP-nätverk har sin "kull" av ip-nummer. Med "IP-adress" brukar man syfta på det ip-numret som är associerat med ens bostads anslutning till det som kallas "Internet".
Men man kan alltså ha flera IP-nummer mot internet, flera IP-nummer lokalt, flera IP-nummer associerade med samma dator, osv.
Det man ser med whatsmyip är den klassiska ip-adressen, det som man i allmänhet har för en hel bostad. Det man ser med ipconfig är alla lokala ip-adresser.Sv: Vad har jag för IP-adress ?
Därför att han litade på IT världens fullkomlighet och trodde sig ha varit inne på denna sida.
Han ville kolla värdet på sin gamla bil. Fordonsregister Bla Bla Bla.Sv:Vad har jag för IP-adress ?
Sv: Vad har jag för IP-adress ?
Tack o lov finns det ju även dynamiska DNS-tjänster...
mywanip.com, ett alternativ till whatismyip.com...Sv:Vad har jag för IP-adress ?
Det är väldigt lätt att missa att det kostar pengar att använda den tjänsten. Du skriver bara i dina/bilens uppgifter och klickar OK sen har du gjort ett avtal. Kollar man inte ordentligt så missar man att det kostar 299:- för en värdering. Sv: Vad har jag för IP-adress ?
För den "normala internetanvändaren" fungerar det oftast bra med varierande ip-adress. Om man däremot vill sätta upp olika servertjänster eller liknande underlättar det ganska mycket om man alltid har samma adress.
Varför har inte alla statisk ipadress? Verkar ännu bättre ;) (Hänvisar förövrigt till Johans svar :P )Sv: Vad har jag för IP-adress ?
Eftersom det går åt fler ip-adresser då... Samt är jobbigare att administrera (om man inte har tillgång till oändligt antal adresser då...).
/Johan