Hallå Om det en "vanlig" exe fil är det inga problem att köra den över nätverket utan installation. Alla eventuella dll:er som inte finns på klienten måste dock finnas i samma mapp som programmet. Ledsen för mitt sena svar... Eftersom du säger att programmet ska öppna en textfil misstänker jag att det är där som det strular.exe över nätverk?!
Snabb fråga!
Jag har ett litet program som jag vill andra användare ska komma åt att köra. Måste jag bygga mitt projekt och lägga upp en installationsfil så att de användare som skall använda programet först måste installera det lokalt. Eller hur funkar det?
Vi har en drive på nätverket där jag tänkt att en applikation skall ligga. Applikationen i sig är enkel där en användare ska öppna en text fil som sedan "behandlas".
Hur fungerar via nätveket?
Hoppas ni är med på vad jag menar, annar så är det bara att säga till så kompletterar jag gärna med mer information.
Mvh,
ThomasSv: exe över nätverk?!
Om du använder .Net är det svårare eftersom standardinställningen för .Net är att inte ladda assemblys över nätverket. (kanske går det om du bara använder assemblys som redan finns på klienten)Sv:exe över nätverk?!
Tack för ditt svar!
Ja det är en vanlig exe fil. Men när jag lägger de filer som finns i Release mappen såsom:
WinApp.application
WinApp.exe
WinApp.exe.manifest
WinApp.pdb
så får jag ändå fel då jag försöker köra programmet hos en annan klient än mig själv.
NOTE: Klienterna har .NET Framework installeraty på sina maskiner så det bore inte vara det som bråkar!?
Så har du några fler tips på vad som orsakar varför inte någon annan än jag kan köra programmet på den plublika drivern som det är tänkt att programmet skall ligga på så att alla kommer åt det.
Mvh,
ThomasSv: exe över nätverk?!
När .NET program körs från en samba-share så körs de med LocalIntranet permissions, inte FullTrust som annars om du kör dem från din lokala disk. Om jag inte minns helt fel så får LocalIntranet inte läsa filer från disk.
Här kan du läsa hur du bjuder dina program på lite mer rättigheter när de körs över nätverk:
http://support.microsoft.com/kb/892465
Annars kanske ClickOnce kan vara ett alternativ:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/t71a733d%28VS.80%29.aspx