Hej, Uppdatering: Nu kommer jag inte i håg exakt men jag tror det finns någon inställning på vpc-motorn? där du anger hur nätverkskortet ska fungera. Tack för hjälp.Problem att nå nätverk men kan surfa
Jag har ett mycket skumt problem som jag behöver hjälp med.
Det är så att jag kör Windows XP pro och på den kör jag en Virtual PC med en annan Windows XP pro. PÅ Virtual PC kan jag surfa men inte komma åt nätverk så som \\192.168..\ .
På hosten kan jag komma åt nätverket utan problem.
Virtual PC har ingen firewall igång.
IPConfig /All har jämförts mellan datorer som kan komma åt nätverket och skillanderna är följande.
Node type: Unknown medans min kollega hade Hybrid på sin Virtual PC som klarar av detta och ligger på samma nätverk.
NetBIOS over Tcpip = Disabled. Detta visas inte på maskiner som fungerar när man kör IPConfig /All.
Skumt nog när jag försöker starta detta under
Local Area Connection properties->Internet Protocol(TCP/IP)->Advanced->Wins->Enable NetBIOS over TCP/IP så visar den endå Disabled efter det man startat om Virtual PC Win Xp.
Vad tror ni detta kan bero på?
Tacksam för svar.
Andreas Sv: Problem att nå nätverk men kan surfa
Jag kan pinga ip-adresserna ifall det hjälper något. Jag kunde ju surfa.
Fast underligt nog så kan jag inte komma åt nätverket på min host !?!
Hur kan det komma sig?Sv:Problem att nå nätverk men kan surfa
Sen kan det finnas vissa säkerhets parametrar som måste vara uppfyllda för att man ska komma åt det lokala nätverket.Sv: Problem att nå nätverk men kan surfa
Läste ditt svar. Hittade inget konstigt med nätverket utan den var inställd på den valda nätverksadaptern. Jag provade med att avinstallera och intallera olika saker i Local Area Connection properties. Installerade även Microsoft Tcp/Ip version 6 som jag inte vet vad den gör riktigt. Plötsligt dök det upp printer sharing när jag gjorde en \\127.0.0.1. Tidigare vad detta helt blankt.
Jag kunde dock fortfarande inte nå hosten på nätverket så slutligen kom jag på att det kan finnas applikationer som kör som kan spärra portar m.m. Gjorde ett försök och stängde ner ett program som heter InstallRite och ett program som heter WinOverBoost. Plötsligt så kunde jag få tag in nätverket.
Jag har kommit till två hypoteser.
1. WinOverBoost har någon special grej som spärrar nätverket under en viss tid.
2. Jag använde en nätverksdrive som installrite kunde läsa och skriva till eftersom den inte klarar nätverksadresser. Kan vara att windows xp fick tupp juck när den försöker skriva och läsa till den.
Svaga hypoteser. Har du någon bättre?
Tack för hjälpen i alla fall.
MVH Andreas