Min router har bestämt sig för att lägga av så nu är jag på jakt efter en ny. Jag har en Sony Vaio FZ31Z som har stöd för 802.11n (draft) så det skulle vara trevligt om routern hade stöd för det också. Eftersom det handlar om draft-versioner så fungerar det tydligen inte helt felfritt mellan olika märken så det skulle vara bra om någon hade testat en specifik n-router med en Sony-produkt. Kör inte trådlöst om du ska streama video, det är min absoluta rekommendation. Hur många klienter finns på nätet (alla delar ju på bandbredden)? Det finns 3 men det är högst osannolikt att mer än en av dom kommer att streama film från servern åt gången. Varför filmen stannar? >> Och det kan inte bero på hastigheten Laddar jag ner från internet trådlöst så ligger jag på ca 2 mbyte/s kopierar jag filer från servern så ligger jag på ca 2,5-3 mbyte/s. Och den hastigheten ska ju räcka utan problem för att streama film. D-link 855 är en bra router som dessutom har två band så du kan konfigurera ett separat nätverk för din streaming om du skulle få problemRouter?
Routern ska för övrigt användas i ett nätverk som ska streama HD-film (1080p). Vet inte vad det kräver för hastigheter.
Tips?
/ThomasSv: Router?
//PeterSv:Router?
Routern bestämde sig för övrigt för att börja fungera igen, så jag kör på den och det fungerar bra, förutom att streama trådlöst. Inte ens vanliga DVDrip:ar går bra. Och det kan inte bero på hastigheten, för det kräver så väldigt lite. Men ändå så stannar filmen till ibland.
Skulle det lösa sig med n-nätverk? Som sagt så kan det ju inte vara ett hastighetsproblem...
Kanske beror det på att du kör TCP istället för UDP. TCP har inbyggd kontrollfunktion som säkerställer att alla paket kommer fram. UDP däremot, skickar paket utan att kontrollera att allt kommer fram. Och ett missat paket i streamad video spelar mindre roll jämfört med ofrivillig paus här och där.
Bra router...
I höstas bytte jag till Netgear WNR834B som jag är mycket nöjd med. Den klarar högre hastigheter [270 Mbps] och är lätt att få igång.
Här hemma kör vi fyra maskiner samtidigt, varav två trådlösa, utan att märka av routerns begränsningar. Enda gången det blir trögt är när grabben kör uTurrent, men det beror sannolikt inte på Routern utan på vårt bredband [6-8Mbps].
"Netgear WNR-834B är en lättinstallerad router med stöd för såväl wpa och wpa 2 som NAT och SPI. Administrationsgränssnitt är lätt att använda och det går att prioritera olika typer av överföring med WMM. Dess prestanda är dessutom goda vilket tillsammans med ett väldigt attraktivt pris gör detta till en av testets bättre modeller." Ref: http://www.testfreaks.se/routrar-switchar/netgear-wnr834b/Sv: Router?
Hur kan du veta det? Trådlösa nät svajjar betänkligt i överföringshastighet. Har du optimala förhållanden? Inga andra konsumentprodukter som stör radiovågorna?
DVD-rippar funkar inte på mitt trådlösa heller, men jag har inte lagt nåt krut på att få det att funka heller, jag kör kabel. Tror dock inte nån (?) kör rena DVD-rippar (6MBps MPEG-2) trådlöst..., eller??
Jag tror man alltid skall ta de uppgivna hastigheterna med en nypa salt. Det brukar ju stå "upp till XXX Mbps"....
Jag köpte t.ex. en "Ethernet över elnätet" mojäng eftersom jag inte ville dra kabel ut till mitt kontor i garaget. Den utlovade 300MBps, det blev väl snarare 10MBps, vilket iofs duger för mina ändamål.
Kolla om du kan köpa nåt testpgm som talar om din verkliga överföringskapacitet.Sv:Router?