Jag försöker komma åt min HTPC från min bärbara genom nätverket men det går inte så bra. Båda kör Windows Vista och båda kan se varandra i nätverket. Försöker jag komma åt den bärbara från HTPC:n så kommer inloggningsrutan upp och det är ju riktigt. Försöker jag tvärtom, komma åt HTPC:n från den bärbara så får jag ett meddelande om nätverksfel och att jag ska kontrollera att "\\HTPC" är rättstavat (och det är det). Ligger bägge på "privat nätverk"? Båda är privata. Jag har som sagt inga problem med kommunikation mellan datorerna i vissa fall och håll. VNC fungerar som sagt åt båda hållen, utdelade filer kommer jag åt på den bärbara från HTPC:n. Jag har en router, men jag förstår inte varför den skulle stoppa mig?Nätverksproblem
Lika så kan jag inte ansluta till fjärrskrivbordet från den bärbara till HTPC:n (har inte testat åt andra hållet).
Pinga går bra och jag har även anslutet från bärbara till HTPC:n med TightVNC.
Alla inställningar i brandväggen verkar rätt, jag har dessutom testat att stänga av brandväggen helt utan något annat resultat.
Tips?
/ThomasSv: Nätverksproblem
Här kanske du hittar nåt tips: http://www.tipsomvista.se/guider/97-windows-vista/448-naetverk-mellan-xp-och-vista-vista-och-vista.htmlSv:Nätverksproblem
Det enda på den där sidan som jag inte hade gjort var att ha ett lösenord på kontot (hade inget satt i HTPC:n) men det hjälpte inte.
Håller på och installerar SP1 på HTPC:n, får se om det hjälper.
Edit: Ingen skillnad med SP1, men nu såg jag att det står Felkod: 0x80070005 Åtkomst nekad. Hjälper det?
/ThomasSv:Nätverksproblem
/Thomas