Hej, vet ni vad som gäller i routern zyxel från Telia i detta fallet som gör att man inte kan nå diskar i nätverket (MSHOME eller WORKGROUP) när man kör trådlöst. Det fungerar alldeles utmärkt när man kör med ethernet-koppling. utan att veta ett skvatt om just den routern tror jag ändå inte att det har med den att göra. Om du kör DHCP var får du isåfall inställningen ifrån? Har du kanske enablat DHCP både på din trådlösa router och din router/server på kabelnätet? Om du har otur, och först kört med kabel och därefter gått över till trådlöst har dina IP-adresser i nätverket ändrats, och du behöver söka upp nätverket igen på alla datorer. Kabelnätverk brukar ha IP-adresser som börjar med 192.168.0.*** och trådlösa nätverk använda sig av 192.168.1.***. Risken finns att hela nätverket kodat om sig till den senare då du gått över till trådlöst... Oj, jag har inte hört talas om det förut att den lägger på olika nät, måste väl nästan vara någon inställningar i grunkan? Om inte så borde det klassas som en bug, även om det säkert marknadsförs som en feature som någon korkad chef lagt dit.. Observera - det här är en av mina bärbara som inte fungerar. Den andra gör det utan problem. Så här ser i alla fall förutsättningarna ut: Hm, det enda jag kan tänka mig är att du har någon brandvägg (t.ex. inbyggda) som har olika regler för olika anslutningar och/eller nät? Det är inget magiskt med att en trådrouter defaultar till 192.168.1.X och en trådlös till 192.168.0.X (eller tvärtom - finns ingen standard direkt), det underlättar ju om man vill köra båda samtidigt eller hur ;-) > det underlättar ju om man vill köra båda samtidigt eller hur ;-) Observera, jag har 3 bärbara datorer. Det är alltså bara 1 som strular och det är när jag kör trådlöst på den, men inte när jag kör via ethernet. Jag använder den alltså inte samtidigt. Hm, xp:s brandvägg kommer jag inte ihåg hur den fungerar, men jag vill minnas att man kan välja vilka interface den ska vara aktiverad på i brandväggsinställningarna. Funderar på om det är väldigt restriktiva regler på brandväggen, och att den enbart är aktiverad på det trådlösa? >>Varför skulle man vilja vara ansluten både via trådlöst och nätverkskabel till samma nät samtidigt för? 195.67.199.18 - den adressen är väl telias yttre adress ? Kolla så att ms-klienten är aktiverad på det trådlösa interfacet (egenskaper för nätverksanslutningen alltså, titta där) Och 53 ger detta:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Någon som har liknande erfarenheter?Sv: Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Lite svårt att hjälpa utan att ha mer detaljer.
Kolla dina inställningar (ipconfig /all på CMD-prompten) och kolla efter DNS + WINS -inställningarna. Det är där du får skillnader mellan trådlös och kabel gissar jag.Sv: Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Hade samma bekymmer med Netgear router, som både kör kabel och trådlöst. Mina 192.168.0.*** adresser försvann och fick nya IP-nummer 192.168.1.***
Ett annat alternativ kan vara att kolla router-setting sannolikt på adress 192.168.1.1 med userID: admin och password:password ?Sv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Sv: Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Med trådlöst:
C:\Documents and Settings\pellesoft>ipconfig /all
IP-konfiguration för Windows
Värddatornamn . . . . . . . . . . : barbar
Primärt DNS-suffix . . . . . . . :
Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej
Ethernet-kort Bluetooth-nätverksanslutning:
Medietillstånd . . . . . . . . . . : Mediet är frånkopplat
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Bluetooth-enhet (Personal Area Network) #2
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-10-C6-C2-DB-FE
Ethernet-kort Trådlös nätverksanslutning 2:
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-13-CE-56-E9-58
DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.40
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 195.67.199.18
192.168.1.1
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 10 januari 2009 09:10:12
Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 21 februari 2009 01:10:12
Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 2:
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Broadcom 570x Gigabit Integrated Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-12-3F-EB-EE-07
C:\Documents and Settings\pellesoft>
Med ethernet:
C:\Documents and Settings\pellesoft>ipconfig /all
IP-konfiguration för Windows
Värddatornamn . . . . . . . . . . : barbar
Primärt DNS-suffix . . . . . . . :
Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej
Ethernet-kort Bluetooth-nätverksanslutning:
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Bluetooth-enhet (Personal Area Network) #2
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-10-C6-C2-DB-FE
Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 2:
Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Broadcom 570x Gigabit Integrated Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-12-3F-EB-EE-07
DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.41
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 195.67.199.18
192.168.1.1
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 10 januari 2009 09:39:23
Lånet upphör . . . . . . . . . . : den 21 februari 2009 01:39:23
Kan detta ge någon hint tro?Sv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Sv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Dessutom har ju de flesta trädlösa routrar även kabelanslutning :-)
Det spelar ingen större roll, men om du har TVÅ routrar eller fler igång (med DHCP-kapacitet) på samma nätverkssegment, måste du se till att deras DHCP-servrar inte krockar. Stoppa helst alla utom en. Man kan också se till att de adresser de delar ut inte överlappar.
Men detta ser INTE ut att vara ditt problem, du får ju 192.168.1.X av båda routrarna. Det enda som ser lite mystiskt ut är dina DNS-servrar. 195.67.199.18 verkar vara en extern DNS, eller hur?
Jag skulle rekommendera att alla dina PC's på ditt LAN pekar ut ENDAST 192.168.1.1 som DNS-server, och att du sen pekar ut den externa DNS:en i routerns admin-programvara.
Ett annat sätt är om du har en Windows Server på ditt nät (som jag själv kör: 192.168.1.100) så pekar ALLA DNS/WINS-inställningar dit. Jag kör sen en DNS.server där som forwardar requestet till 192.168.1.1 (ADSL-routern) om den inte kan lösa upp adressen själv. Den vidarebefordrar detta request till en extern DNS på internet.
Det blev en långrandig förklaring, men det är inte så krångligt som det verkar. Tala bara om vad 195.67.199.18 är så kan vi fortsätta felsökningen.
Sen hjälper det att bli kompis med IPCONFIG /ALL, PING, TRACERT, ROUTE PRINT och NSLOOKUP
//PeterSv: Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Varför skulle man vilja vara ansluten både via trådlöst och nätverkskabel till samma nät samtidigt för?
Som jag fattade så kunde det vara så att en bredbandsrouter med både wan + ett gäng lan + trådlöst kunde dela ut ett ip-spann på "laninterfacet" och ett spann på "trådlöstinterfacet", vilket verkar stenkorkat. Det är dock inte så i det här fallet så..
> Men detta ser INTE ut att vara ditt problem, du får ju 192.168.1.X av båda routrarna. Det enda som ser lite mystiskt ut är dina DNS-servrar. 195.67.199.18 verkar vara en extern DNS, eller hur?
Det är standardbeteende, tillhör nog undantagen att en router har en hel dns-server också. Och i det här fallet behövs det nog inte ens någon lokal dns-server
Som sagt, felet ligger nog i brandvägg i datorn, även om jag precis kom på en teoretisk möjlighet att routern skulle kunna har olika regler för trafiken på olika nätverksinterface.Sv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Kan man kopiera brandväggsreglerna på sin ena xp-maskin till den andra tro ??Sv: Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Förresten, kom på en till sak: det är inte så att ms-klienten är inaktiverad för ditt trådlösa interface av någon anledning? Kolla det på egenskaperna för trådlösa i nätverksinställningarnaSv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Det är ju inte samma nät... om du kör kabel på segmentet 192.168.1.X och trådlöst på segmentet 192.168.0.X.... det kan väl visst finnas en poäng i vissa situationer att ha det så? Och jag håller inte med om att adresseringen är standard, jag har flera exempel på olika defaults.
(men jag talar alltså om två skilda routrar.... inte hybrider, är detta en sån? Har du en kombinerad router med både trådlöst och kabel så hanterar den såklart den bryggningen internt. Avancerade routrar kan såklart ha olika ip-segment, t.o.m flera, på trådlöst och kabel men jag antar att detta är en enkel modell)
Nätverk kan bli precis hur komplicerade som helst, men detta var ju ett ganska enkel/litet nät eller hur? Jag har en grundregel, och det är att testa det enkla först. Stäng av alla firewalls om du misstänker att de lägger sig i. Ta det sedan stegvis:
Allt baserar sig på TCP/IP i grunden, så kolla först om detta lager funkar
1) funkar PING <ipaddress>?
2) funkar ping <namn> ?
Om man har TCP-access till måldatorn kollar man sen att NetBios över Tcpfunkar:
3) kör nbtstat (visar netbios-namnen och vad de löses upp till)
4) prova också att köra net view \\ip-address
Om du talar om exakt vilken router det handlar om skulle det underlätta felsökningen.Sv: Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Det viktiga att säga är att jag har 3 pc, 2 av dessa fungerar lika bra med trådlöst som ethernet - det är alltså bara en kärra som strular och den klarar inte av namnuppslagningen som jag förstår det - bara om man kör med dess ip-adresser, då går det bra.
Jag har bara en router, telias standard zyxel-router och sen en switch på den och därpå 4 diskar som alla är nåbara och lagda i "workgroup" domänen. Dessa visar sig fint som \\disk1, \\disk2 osv på alla datorer utom 1 och just bara när den kör trådlöst.
Jag kan pinga
ping disk1
ping 192.168.1.34
Båda fungerar alltså
Kör man net view disk1
systemfel 53
Kör man net view 192.168.1.34
systemfel 1231
nbtstat disk1
nod ipadress 192.168.1.40
DISK1 <00> UNIX Registrerad
DISK1 <03> UNIX Registrerad
DISK1 <20> UNIX Registrerad
WORKGROUP <1E> GRUPP Registrerad
WORKGROUP <00> GRUPP Registrerad
Max-adress 00-00-00-00-00-00
Ungefär så säger den ....
Undra om detta ger något? (inte min starka sida i alla fall)
Dock - om jag kör mot 192.168.1.34 - varför säger den då att adressen är 192.168.1.40 ??
Just det, jag stängde av brandväggen - ingen skillnad ...Sv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Sv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
Detta står om 1231:
System error 1231 has occurred. The network location cannot be reached.
Symptom: When using net view \\computername, you may receive System error 1231.
Resolutions: 1) make sure Client for MS Networks is enabled, 2) make sure you have permission to access it.Sv:Når inte diskarna via \\unc-namnet om jag kör trådlöst
System error 53 - The network path was not found.
Symptom: when using net view \\ip or \\computername, you get system error 53.
Resolutions: 1) if it is domain environment, check your WINS; 2) if it is peer-to-peer workgroup, enable NetBIOS over TCP/IP; 3) make sure the machine is running; 4) make sure file and Printer Share enabled on remote computer; 5) make sure client for ms networks is enabled on local computer; 6) make sure you type the correct name. 7) Make sure no firewall running or any security setting.
ang ip-adresserna måste du ha skrivit nbtstat -a disk1 eller hur? Så .40 är alltså den nod du frågade ifrån. Du kan skriva nbtstat -n eller nbtstat -c för att se cachen av namn.