Hej Ja där har jag läst men hur fungerar det rent praktiskt Enligt den wikipedia-artikeln brukar X25 oftast levereras över ISDN, så du behöver nog ISDN i vilket fall. Finns det verkligen ingen möjlighet till överföring via IP (VPN)? Har sett på lite olika ställen att det ska gå att tunnla ISDN över IP, men om det är applicerbart i detta fallet vet jag inte... Det kommer upp lite saker om man testar att söka på google efter t.ex. "tunnel c.25 over ip" eller liknande, har dock ingen aning om vad dina förutsättningar är så jag kan inte gissa så mycket mer specifikt. Dom skriver att dom bara accepterar överföring via ISDN el X25 så jag vet inte så mycket mer. Får man fråga vem det är som ställer kraven, eftersom X.25 i praktiken hamnat på historiens hög av gamla nätverksprotokoll? Används det överhuvudtaget av någon i Sverige nuförtiden? Läste lite på Wikipedia-sidan om några ställen där det uppenbarligen hänger kvar, men det är väl bara en tidsfråga innan det försvinner. Hm, vad är det för språk/teknik det ska implementeras i? Testade att söka lite http://www.google.se/search?hl=en&q=x.25+protocol+implementations&btnG=Search och hittade 3:e länken: http://www.jguru.com/faq/viewquestion.jsp?EID=328482, tredje länken verkar vara någon dll som implementerar X.25 på något sätt, för att ta ett exempel. Som sagt, mer detaljer ;) Hej Kan du inte skicka filen på cd eller liknande, eller tar det för lång tid? Känns väldigt fel på att utveckla något för en så omodern/otillgänglig överföringsteknik.Vad innebär komminikation enligt X25
Är det någon som kan förklara för mig vad komminikation enligt X25 innebär
Hur man etablerasr kontakt och vad som behövs för att använda detSv:Vad innebär komminikation enligt X25
Skall man ha modem eller Bredband el vad ?
Bygger en lösning där man måste skicka filen via ISDN el X25
Eftersom man inte längre kan teckna ISDN abonnemang hos Telia
så uppkommer fråganSv: Vad innebär komminikation enligt X25
/JohanSv: Vad innebär komminikation enligt X25
Sv:Vad innebär komminikation enligt X25
Men om det inte finns längre så vet jag inte vad jag skall säga
Får väl höra med Telia igenSv: Vad innebär komminikation enligt X25
Jag kodade litet X.25 men det var innan TCP/IP (minns Wollongongs Win/TCP för DOS, eller PC/TCP!) sopade banan med allt annat.
Alltid kul att höra om prylar man pysslade med i sin ungdom!Sv: Vad innebär komminikation enligt X25
Sv:Vad innebär komminikation enligt X25
Enligt Volvo IT så accepterar dom bara att filer skickas via ISDN el X25 beroende på att
säkehetern är för låg att skicka via TCP/IP eller någon VPN tunnel på bredbandet
Hänvisar leverantörer till att använda en WebbPortal om dom inte kan lösa det på annat sätt
men då är kunden tvungen att knappa in hela fakturan igen i portalen.
Ganska krävande om man skickar 1000 fakturor till dom.
I annat fall skickas bara en EDI fil Sv: Vad innebär komminikation enligt X25
Om de tillåter ISDN tycker man att de borde kunna tillåta "vanlig" uppringd PSTN, finns inte det som alternativ? Är lite mer lättillgängligt än ISDN.
/Johan