Jag har en D-Link DGL-4300 och den senaste tiden har den börjat krångla. Jag har en server och en HTPC kopplad till den via kabel och så kör jag min bärbara trådlöst. Man kan ju tänka sig att CPU:n blir överbelastad... Men du får alltså samma problem vid överföring mellan servern och HTPC:n som är anslutna till varsin switch-port? Har ju ingen aning om hur burken är designad, men tycker inte att trafik genom switchen borde ta någon större kraft. Vilken CPU blir överbelastad? Servern verkar ju rulla på som vanligt, det är ju routern som krånglar. Jag har startat om den flera gånger utan att det har löst nått. <b>Vilken CPU blir överbelastad?</b>Tappar trådlöst när det är kabeltrafik
När det är trafik till och från servern i lite högre fart (dock så lite som 2 mbyte/s) antingen från internet eller internt från HTPC:n så slutar den trådlösa uppkopplingen att fungera.
Tar jag ur serverns kabel så att trafiken slutar så kommer den trådlösa tillbaka mer eller mindre på en gång.
Det fungerar att streama filmer från servern utan att något händer men då är ju trafiken mycket lägre.
Om samma sak händer om jag tex laddar ner saker från internet med HTPC:n vet jag inte.
Routern är inte speciellt varm och var det ett värmeproblem så borde den inte börja fungera så snabbt efter att jag har dragit ur server-kabeln.
Vad kan det vara för fel?
/ThomasSv: Tappar trådlöst när det är kabeltrafik
Jag antar att du bootat om den utan förbättring?
Funderar även på om det kan vara någon enhet i nätverket som skickar ut massa olika MAC-adresser. När minnet blir fullt som håller reda på vilka MAC-adresser som finns på vilken port i en switch så brukar de börja skicka ut all trafik på alla portar. Frågan är vad som skulle hända den börjar skicka ut all trafik även på det trådlösa, då kanske det blir "maxat". Men det där var en väldigt "vild" teori, men testa att plocka bort dina enheter i nätverket en efter en och se om det blir någon skillnad.
/JohanSv:Tappar trådlöst när det är kabeltrafik
MAC-problemet borde ju i så fall uppstå när som helst, nu får jag ju bara problem när det "tung trafik" (även om jag inte räknar 2 mbyte/s som tung trafik...) igång.
Uppstår problemet så löses det som sagt så fort servern kopplas ifrån eftersom det är där trafiken skapas. HTPC:n har varit avstängd hela dagen, så den är redan "frånkopplad".
/ThomasSv: Tappar trådlöst när det är kabeltrafik
I routern.
<b>MAC-problemet borde ju i så fall uppstå när som helst, nu får jag ju bara problem när det "tung trafik" (även om jag inte räknar 2 mbyte/s som tung trafik...) igång.</b>
Tanken var att det blir problem om t.ex. all tafik även skickas ut på WLAN:et, då blir du ju bara problem när det är trafik. 2 MByte/s är ändå ganska bra fart på WLAN.
<b>Uppstår problemet så löses det som sagt så fort servern kopplas ifrån eftersom det är där trafiken skapas.</b>
Skulle vara intressant att veta om problemet uppstår när någon annan enhet genererar trafiken, både med "servern" urkopplad och inkopplad (fast den inte gör något).
<b>HTPC:n har varit avstängd hela dagen, så den är redan "frånkopplad".</b>
Den skulle kunna generera trafik även om den är avstängd, dra ur strömmen (eller nätverkskabeln) för att vara helt säker. När du stänger av något är det nog lämpligt att boota om routern efteråt så att inget ligger kvar och skräpar i minnet.
Har du testat med en reset av inställningarna i routern? Brukar ju lösa många problem...
/Johan