Kan ni rekommendera nån trådlös router som har stöd för (draft-)N-nätverk och som har 1000mbps på LAN? Gärna nån som är billig :-) Jag har en D-Link DIR-655, vilket upfyller din krav. Men jag vet inte om jag är så nöjd med den. Vad har varit dåligt med den? Tidigare hörde jag bara dåligt om D-Link (nån som minns 624?), men den router som jag har nu är faktiskt en D-Link (4300) och den har jag varit nöjd med. Den krånglar förvisso väldigt mycket nu, men så har den åkt ner i golvet ett antal gånger, så det beror nog på det. Jag kör en D-Link DIR-655 och den funkar kanon. Har även en kollega som kör en sån och det lirar på bra. Den har ju även stöd för Shareport efter sista firmwaren, vilket är en fin funktion i min mening. Kan koppla en USB-printer eller en USBdisk till den och dela via nätet (programvara krävs visserligen). Hastigheten på den kan jag inte uttala mig om då jag inte har kört det mer än på testbasis. <b>Kör du på ett kort som följer 802.11g och ett på 802.11n så kommer även n-kortet att köras i 54Mbit.</b> Inget problem om du köper ett D-link 855 som kör 2 band. Massor att konfigurera för den som vill. Självförklarande och enkel. Den är dock inte billigast men kanske bäst. DGL 4300 är annars ett bra alternativ men inte tvåband.. Alternativ till D-link DIR-855 är DIR-825 vilket saknar oled displayen samt en antenn mindre men i gengäld 600 kr billigare.Trådlös N-router med 1000mbit
/ThomasSv: Trådlös N-router med 1000mbit
Jag har inte varit nöjd med mina senast tre routrar, så jag letar fortfarande efter den riktiga.Sv:Trådlös N-router med 1000mbit
En sak till, jag kan ställa in ganska mycket på routern (prioritera olika trafik etc) och vill gärna kunna göra det på min nya också.
D-link har spottat upp sig i min mening. Det är inte riktigt på samma nivå som dom gamla trådade routrarna som man fick starta om ett par gånger om dagen :)
Kör den i mitt nät mot 2 trådade, en laptop, ps3 och en mobiltelefon och det lirar på hur fint som helst. Kör dock inga vidare komplicerade tjänster.
Andreas: Kör du senaste firmwaren? Det kom en ny till DIR-655 i januari i år.
Som en liten notis bör man även tänka på att man måste uppdatera alla sina gamla trådlösa kort, då hastigheten stryps till den svagaste länken i nätet. Kör du på ett kort som följer 802.11g och ett på 802.11n så kommer även n-kortet att köras i 54Mbit. Tråkigt att PS3an bara har ett 802.11g :)Sv:Trådlös N-router med 1000mbit
Det var ju inte alls bra, jag har ju ett Wii som högst troligt gör g och inte n. Wii:t har ju dessutom ingen möjlighet för trådförbindelse, om man inte köper extra tillbehör.
Är det en vanlig "funktion" på routrar, att dom kör i lägsta hastigheten?
Sv:Trådlös N-router med 1000mbit