Hej! Vad är det för brandväggar? Den gamla är en Fortigate 200 hårdvarubrandvägg och den nya är en burk med Pfsense... Det bästa är naturligtvis att distribuera ut routes till alla datorer med DHCP, tyvärr har jag ingen erfarenhet av hur det går till så jag kan inte hjälpa till där.Routingproblem
Problem... I nätverket på mitt jobb har vi en brandvägg som hanterar all intern- och internettrafik. Vi ska nu komplettera den med en separat brandvägg för bara internet för att snabba upp trafiken. Problemet är att som det är nu har vi default route mot nuvarande brandvägg och den måste bytas till den nya, men de interna näten ska ju fortfarande kommas åt via den gamla. Jag behöver alltså lägga upp statiska routes till tre-fyra olika 192.168-nät som alla klienter ska få tillgång till. Hur gör jag det? Jag har försökt fatta hur man använder DHCP option 121 för att distribuera dem men det är alldeles för luddigt. Finns det något enklare sätt att slänga ut några statiska routes i nätet?
/ DavidSv: Routingproblem
enklast vore ju att köra ett routingprotokoll o sen sätta default route mot den nya brandväggen.Sv:Routingproblem
Hur menar du med routingprotokoll?Sv: Routingproblem
Ett enklare sätt är att låta den brandväggen som används som default route skicka vidare trafiken till den andra routern. Så har jag löst ett liknande problem.
Johan