Sitter med tillfälligt i en testmiljö som jag är ansluten till via LAN samtidigt finns möjlighet att via WLAN ansluta sig till Internet. På ditt trådbundna LAN, har du någon dhcp-server som delar ut ip-adresser där? Om ja, skickar den även ut en default gateway? Har DHCP-server både på LAN och WLAN, och bäge skickar ut sin adress som gateway. Du ska bara ha en enda default gateway, och den ska vara till den router som "tillhandahåller" internet. Dvs. på ditt WLAN. På ditt LAN ska du inte ha någon default gateway alls då det inte är genom ditt LAN du ska komma åt internet.Win7, WLAN & LAN anslutna samtidigt?
Drar jag ur LAN-kabeln funkar det bra att ansluta sig till INET via WLAN:et. Sätter jag i kabeln så tappar jag möjligheten att komma ut via WLAN. Både WLAN och LAN är "connected" samtidigt men Network and sharing statusen säger att jag inte kommer åt internet pga multiple networks.
Har fått det att funka med en liten "work around", startar en virituell maskin i win 7 och anger att den ska använda sig av trådlösa nätverkskortet i hosten, då kommer jag åt INET men det är ju inte så jag vill köra.
Hur får man det att fungera med flera nätverksuppkopplingar samtidigt i Win 7? Har googlat men inte hittat någon bra konkret info om hur man får till det.Sv: Win7, WLAN & LAN anslutna samtidigt?
Använder du statisk ip? Satt gateway där?
Kör route i cmd.exe och titta så routingtabellen ser bra utSv:Win7, WLAN & LAN anslutna samtidigt?
Ska prova att ange statiskk IP adress på LAN. Ska jag ange WLAN gatewayens IP-adr som gateway i LAN inställningarna?
Ska kolla "route" när jag komer på plats undeer tisdagen.Sv: Win7, WLAN & LAN anslutna samtidigt?