Tjena tjena... Hejsan, Håller med. Köp bredbandsrouter. Ett annat alternativ är att använda den ena datorn som router, det blir lite billigare. Som av en händelse(!) har jag skrivit en artikel om just detta: http://www.pellesoft.nu/login/articles/other/bredbandsdelning.asp Priset är bra och man får oftast med någon form av brandvägg inbyggd i bredbandsroutern. Jag instämmer med de övriga, under några förutsättningar och tillägg. Det absolut billigaste alternativet är att köra med 2 nätverkskort i server datorn och 1 nätverkskort i den andra datorn och dra en korsad kabel mellan och köra server datorn som router. Att konfigurera detta i exempelvis WinXP är mycket simpelt. Vill man ha fler datorer än två i nätverket måste man däremot till med antigen ytterligare nätverkskort eller en hubb/switch. coolt... köpte precis idag en router. ha ha :) självklart inte... > <b>ja..ja som sagt väntar jag på installation tips..</b> hmmmm.... egentligen så vet jag inte riktigt heller själv om det är installations tips det e jag vill ha. Har du en "bredbandsrouter" med hub/switch är nog det en du behöver göra att koppla in sladdarna och ställa in datorerna så de tar emot konfigurationen via DHCP. (finns säkert bilder som beskriver detta i manualen...) Kör du Windows och "vanligt" ADSL eller nått är det förhoppningsvis bara att skruva i korten i datorerna, koppla ihop alltihop och låta Windows installera nätverkskort och protokoll med default-inställningar. Routern är förmodligen förinställd med rätt inställningar, det brukar de vara...Bygga nätverk mellan 2 datorer
Det är så att jag nu har köpt mig en ny dator, den nya datorn tänkar jag använda för personlig bruk... den andra tänker jag ha som en server... för all asp programering och så vidare....
det jag nu vill av er kunniga att berätta för mig om:
- vad jag bör tänka på när jag bygger denna nätverk???
och dels
- vad jag behöver för att bygga denna nätverk???
och dels
hur jag ska gå till väga hur jag ska bygga denna nätverk????
båda datorerna ska dela på internet och på en eller två skrivare!!
Mvh HectorSv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
lättast är ju att köpa en bredbandsrouter och två nätverkskort om du inte har det.
Koppla datorerna direkt till bredbandrotern.
Vilket operativsystem använder du på den nya datorn och vilket operativsystem använder du på servern?
//DalleSv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
Sedan jag skrev den har routrarna gått ner i pris så en sådan är att rekommendera...
/ DavidSv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
Sv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
För det första, en 'bredbandsrouter' i sig hjälper dig inte att koppla ihop några datorer. En router kopplar bara ihop IP-nät. Det är en hubb/switch som kopplar tillsammans datorer. Nu är det så att många (dock inte alla) 'bredbandsroutrar' är kombinerade med en hubb/switch. Det är något du måste tänka på när du köper en sådan.
För det andra, hur är du uppkopplad mot Internet? Via 'bredband'? Isåfall är en 'bredbandsrouter' rätt val. Via modem/ISDN? Isåfall måste din framtida 'bredbandsrouter' stödja modem/ISDN.
Därefter måste du ha ett NIC (Network Interface Card = nätverkskort) i vardera dator. Förslagsvis ett PCI 10/100 Mbit/s. Gärna av något känt märke såsom 3Com eller Intel och av mig starkt rekomenderat att det finns med i Microsoft HCL, <URL:http://www.microsoft.com/hcl/>, och/eller Windows Catalog, <URL:http://www.windowscatalog.com/>, för de OS du väljer att använda dig av.
Och sist så måste du installera ett protokoll för att datorerna ska kunna prata med varandra. Idag är det i princip uteslutande TCP/IP som gäller, glöm allt vad IPX/SPX och NetBEUI heter (om du inte har specifika förutsättningar).Sv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
Självklart håller jag med om att bästa lösningen är att införskaffa en vanlig router med inbyggd switch men vill man spara lite pengar så är den ovannämnda varianten bra.Sv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
Så jag antar att jag bör börja med installationen (båda datorerna, eftersom jag vill börja från NOLL), sen drar jag kablarna mellan datorerna o routern.
Har ni några tips hur ska jag gå till väga med installationen?
Mvh HectorSv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
fast... kan ju erkänna att jag en en slarvig kabel kille som har kablarna hit och dit...
hur fasiken får man igentligen ordning o reda på kablarna??
ja..ja som sagt väntar jag på installation tips..
mvh HectorSv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
Jag är nog inte riktigt med på vad för typ av installationstips du är ute efter ... ?Sv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
men jag syftar på att det räcker ju inte enbart med att koppla ihop datorerna...ellehur... det ju andra inställningar jag måste göra och så... och det är det jag inte vet
så med andra ord kan man väl säga inställningar osv..
mvh HectorSv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
/JohanSv: Bygga nätverk mellan 2 datorer
Min två bästa nätverksbyggartips:
1. Kommandot ping som körs från dosprompten. När du installerat nätverk på en dator kan du testa att skriva ping 192.168.0.1 Förhoppningsvis kommer din bredbandsrouter att svara på detta och då är du väldigt långt på väg!
2. winipcfg (körs från startmenyn:kör i äldre versioner av Windows) eller ipconfig från dosprompt för nyare Windows. Perfekt kommando för att kolla om man får IP-adresser från routerns DHCP-server.
Can't live without them!
/ David