Jag har ett par 'små' problem. kommer lite sent ut med detta men jag hitta i pellesoft filarea tyckte att det fanns något liknade och det fanns det adressen här http://www.pellesoft.nu/login/upload/t_view4.asp?tid=87 Jag är glad att jag har Bostream. Finns både IC-Login och LF-Connection som klara av ditt första problem. Determining a Local or Remote MAC Address via SendARP Du kan vara lycklig som har BBB eller något sånt i alla fall ett ISP Lösningen jag just nu funderar på är att göra en extern websida som presenterar den IP min router presenterar på wan-sidan. Skippa idén och kör t.ex. brinkster, det stöder asp & är gratis, dock utan "hastighet"... :) kör: CMDADSL-funderingar
1: Jag vill att när pc:n startas, skall inloggning mot Telia ADSL ske automatiskt.
INTE via webläsare, utan via kod i VB.
Visserligen kan man ju låta bli att logga ut, men utloggning sker iaf ibland initierat av isp:n (vet ej varför.)
Någon som har en idé om hur kod i VB skulle kunna se ut för att göra denna automatiska inloggning?
Detta program skulle kunna ligga i autostart, eller som en tjänst i NT/2000.
2: Kan man vi VB ta reda på vilken IP-adress en viss mac-adress blivit tilldelad?
NIC:en sitter inte i aktuell dator, utan är det NIC som sitter på WAN-sidan i en ADSL-router.
Två små enkla problem att ta tag i.....
/ MikaelSv: ADSL-funderingar
Sv: ADSL-funderingar
Fördelar:
* Prisvärd hastighet (Jag betalar 399kr/månad för 2,5Mbit)
* Fast IP-nummer
* Ingen inloggning
Life is good! ;o)Sv: ADSL-funderingar
Vad jag vet så kan man inte från en dator ta reda på MAC-Adressen på en annan, du kan däremot göra ett program som läser av MAC adressen på din dator i WAN:et och som sedan skickar informationen till din dator, alltså ett litet klient-server program.
Om du kommer på hur man läser av MAC adressen på en annan dator, så är jag j-vligt intresserad för då hade man löst visa problem med ip-banning.
- MSv: ADSL-funderingar
http://www.mvps.org/vbnet/index.html?code/network/macaddressremote.htmSv: ADSL-funderingar
Medan jag som har Swedish Cantab som är inte så bra men snart kommer det till mig också Gavlenet som är ett BBB eller ISP vet inte hur jag ska förklara det.Sv: ADSL-funderingar
Detta skulle även lösa problemet för dem som inte har enrouter, utan modem direkt mot telia.
Problemet är bara det att den web man har tillgång till i Telia ADSL inte klarar asp.
Hur gör man en sida på telias web w1.481...... som kan visa den IP man har?????
Tacksam för svar.
/ MikaelSv: ADSL-funderingar
Sv: ADSL-funderingar
skriv: Ipconfing /all <-- där har du din mac-address + ip-address osv.
ifall du inte kommer åt datorn, kan du kolla länken lite högre upp.