Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig att konfigurera min router. Jag har en D-Link DI-804, uppkopplad mot ADSL. Jag har idag 3 st. datorer kopplade till denna router, men jag vill konfigurera den så att jag kan kommunicera mellan mina datorer i ett LAN-system. Men eftersom jag är (så gott som) helt kass på det här med nätverk, så ballar routern ut varje gång jag försöker konfigurera den, så det slutar med att jag får köra "Factory default":( Först så får du se till att du har samma arbetsgrupp på varje dator.. Varför hör du inte helt enkelt av dig till D-Link Support? Den är gratis, och de är utbildade för att kunna ta hand om precis den här typen av frågor! Har varit i kontakt med supporten. Fick av dem tipset att flasha om biosen i routern(?!). Gjorde detta, men resultatet är det samma som innan... Kanske bara kan prata för mig själv, använder en 4 portars router Netgear.DI-804 i nätverk
Jag använder XP home.
Mvh,
Paul BergholtzSv: DI-804 i nätverk
xp och 2k brukar heta "Arbetsgrupp" som standard
sen så måste du döpa om datorerna som dator1, sov
ta bort eventuell proxy på datorn som ska gå till routen.
Använd hälst den dator som ligger på port4
komfigurera så att rautern får dynamisk ip, dns m.m.
lägg inte in egna nummer utan låt rautern hämta uppgifterna
Få till internet
1.) starta om modemet och vänta på att den går upp ordentligt
2.) starta om rautern och vänta tills den har hittat modemet
3.) starta om datorn och använd gärna något trevligt program som logga in dig
automatist.. Finns några här på filarea..
Mellan datorerna
klicka på minna nätverksplatser i utforskaren så borde det finnas iconer på varje dator du har igån eller sök efter dator... Har du dator1 och dator2 igång så sök efter dator2 från dator1 så borde du hitta denna....
Hoppas detta löste problemetSv: DI-804 i nätverk
Sv: DI-804 i nätverk
Ska dock testa MixMax's tips i helgen och se om det ger något resultat.
PaulSv: DI-804 i nätverk
Hur jag fick mitt nätverk att funka.
Gå till kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar, förhoppningsvis finns något som ser ut så här "Anslutning till lokalt nätverk, aktiverade, realtek RTL..... eller dyl" markera den, sen till vänster finns Nätverksaktiviteter,
"Konfiguera ett hemnätverk eller ett litet kontorsnätverk" tryck där
-> tryck nästa till du kan välja "Den här datorn ansluter till Internet genom annan dator i mitt hemnätverk eller genom en lokal gateway" -> nästa -> nästa osv.
Gör så på alla datorer, du måste eventuellt starta om modem, router och datorer kolla manualen för din router.
OBS kunde använda alla grundinställningar i Windows XP Pro tror det inte är någon skillnad på Home och Pro?
Kanske inte funkar med din routern men du kan alltid försöka.
/Daniel