Jo, det är så att jag funderar på att köpa en hub/router/switch för att kunna koppla ihop 2 till 4 datorer och dessutom ett GameCube (med spelet Phantasy Star Online) dels för att kunna nå internet (via ComHem ADSL) och dels för att kunna använda i ett lokalt nätverk. Men problemet är att jag inte riktigt vet vad jag behöver för detta. Jag har läst några andra inlägg i det här forumet om att koppla ihop datorer som använder telia ADSL och då verkar man behöva en router, men behövs detta för comhem (eller bredbandsbolaget som jag också skulle vilja veta hur man gör med)? Så jag undrar alltså vad jag behöver för detta. Hej! Skaffa en router vid namn d604 från dlink, pris: ca 6 + moms hos inwarehouse, billigare än vanligs switch (vilket ebdå finns inbyggd!) Superbra, har inga större begränsningar... 8Glöm inte att uppgradera firmware bara...)Hub/Router
MvH
Zorek
P.S.
Jag behöver inte brandvägg eller annat extra utan skulle vilja ha det så billigt som möjligt.
D.S.Sv: Hub/Router
Varje dator du vill koppla mot internet vill ha en egen IP-adress. När du kopplar upp dig mot din internetleverantör, är det vanligaste att du får tilldelat EN IP-adress. Är det så att du har tillgång till EN och inte flera IP-adresser, behöver du en router (Läs nedantill). Kan du av din operatör (som er fallet med Bredbandsbolaget) få flera IP-adresser behöver du inte en router, utan klarar dig med en hub eller en switch.
FLERA IP:
Du måste ha en hub eller en switch. En switch är det samma som en hub men den är mera intelligent. Dels kan du i regel ha båda 10 och 100 Mbit uppkopplingar mot den, och dels är den mera effektiv i sitt sätt att kommunicera då den 'memorerar' vilken dator som sitter på vilken port. Det innebär att data som kommer till en hub från internet skickar informationen till alla datorer på hubben, medans switchen vet vilken dator paketen skall till. Samma med utgående paket. Hubben skickar paketen även till alla portarna på hubben, medan switchen vet vilken port som tillhör internet (eller rättare sagt: den vet att meddelandet inte skall till någon av de andra portarna, så den skickar det till den porten den inte har någon info om, en såkallad uplink-port).
EN IP:
Lösningen då blir att dina datorer får ha så kallade svarta IP-nummer, IP-nummer som skall användas som privata IP-nummer och som aldrig existerar på internet. Sen måste du ha en router. Routern är i princip en box (kan ocså vara en dator) med två (eller flera) nätverkskort. I boxen finns programvara för att 'routa' alla paket mellan två olika nät. I ditt fall blir det det interna och det externa nätet. Det externa nätet är internet. Routern blir din gateway. Routern måste ha två IP-adresser: En adress som sammanfaller med ditt interna nät (och som du skall sätta upp som gateway-IP), och en extern IP, som är den du för tilldelad av din operatör.
Sen finns det en del tjänster som kan vara nyttigt att ha i en router som t.ex DHCP-server så du inte behöver konfigurera IP-adresser, IP-rymd, gateway med mera.
Lite flummigt beskrivet, men titta här:
Hub: http://www.usr.com/education/net5.asp
Switch : http://www.usr.com/education/net6.asp
Router: http://www.usr.com/education/net7.asp
// JarleSv: Hub/Router