Hej! Ja, det fungerar under förutsättning att Dator1 har ett OS/programvara som fixar att "dela" anslutningen. Jag kör exakt det du pratar om(fast Telias ADSL), med en Windows 2000 server med 2 NIC och använder den inbyggda routing tjänsten. Funkar klockrent! Tack för era svar! Jag har Win XP HE funkar detta då? Om inte, finns det något program man kan köpa eller ladda ner som fixar det? Hej! Windows XP har en inbyggd funktion för internetdelning som fungerar perfekt.Dubbla nätverkskort och hub/switch
Jag tänkte att jag skulle visa en idé jag har om hur man skulle kunna sätta upp ett nätverk med 5 datorer och ComHem-ADSL(mailade deras kundservice och dom delar bara ut en IP-adress var, alltså likadant som telia). I vanliga fall behöver man ju en router till detta men min ide är att man skulle koppla in adsl-modemet till en dator med två nätverkskort och sedan koppla det andra kortet till en hub/switch som man kopplar de andra datorerna till. Sedan delar man internetanslutningen över nätverket.
Jag har gjort en liten bild av detta:
http://w1.566.telia.com/~u56600029/N%e4tverk.bmp
Skulle detta fungera???
För om det gjorde det skulle man kunna spara minst 500kr på det.
Tacksam för svar!
MvH
ZorekSv: Dubbla nätverkskort och hub/switch
/JohanSv: Dubbla nätverkskort och hub/switch
/ErikSv: Dubbla nätverkskort och hub/switch
///ZorekSv: Dubbla nätverkskort och hub/switch
Kolla på programmet WinRoute!
Fungerar mycket bra och har även en stor Svensk manual.
PontusSv: Dubbla nätverkskort och hub/switch
skaffa inte andra program.
Du kan välja dela internet under nätverkskorts inställningarna.