Jag har ett nätverk igång hemma, med två WinXpPro datorer, och en Win2k. Med hjälp av en router med inbyggd switch når alla datorerna internet, och så vidare. Jag tror att du måste lägga till användaren i de andra maskinerna med behörighet, samt har du delat ut något på den felande datorn? Den felande datorn har några mappar utdelade, så det kan inte vara problemet... Titta om detta kan vara ngt.. Tack, men tyvärr så hjälpte det inte. I regedit så var det redan inställt så som artikeln sa, och det var för övrigt likadant inställt i den fungerande XP-datorn som i den ej fungerande. Har du gjort som lillen föreslog, dvs lagt till samma användare (med sammma lösenord) på alla datorer. Och den användaren skall självklart ha åtkomst till dom utdelade filerna. Du kan även prova med att stänga av XP:ns brandvägg Stäng av Norton, det gjorde jag på XPPro och då fungerade det utmärkt. Innan dess hade jag fått samma felmeddelande. Tack för förslagen... Inställningarna är under INternetalternativ i Kontrollpanelen, Egenskaper för Internet, Anpassad nivå. Ok, hittade dit nu, men jag hade samma inställning där. Du kan ju tanka ned TweakUI från Microsoft och där kan du sätta att användaren loggar in automatiskt med lösenord. Tjena Jonas! En allmän fråga bara....Konstigt problem med nätverk
Mitt problem uppstår när jag vill dela filer mellan datorerna. En av XpPro-datorerna går helt enkelt inte att nå. När jag kollar 'Närliggande datorer'/'Datorer i arbetsgrupp' på de två andra datorerna, så finns datorn där, men när man klickar på den kommer ett felmeddelande upp, som säger att datorn inte är tillgänglig, tillgång nekad etc. etc. Man kan däremot, från alla de tre datorerna få tillgång till de övriga två datorerna.
I konfigureringen av routern finns alla datorerna, och jag kan pinga den 'felande' datorn från de övriga, utan några problem.
På den 'felande' datorn har jag bara ett användarkonto, och det har inget lösenord. När jag ändrar till att det krävs ett lösenord, kan man nå även den datorn från de andra, men det borde inte krävas, eftersom jag inte har något lösenord inställt på de andra två datorerna heller...
Summering:
dator #1
går ej att nå om användarkontot inte har lösenord.
kan utan problem hämta/skicka filer från/till de andra datorerna
dator #2 & #3
nås utan problem, oberoende av lösenord eller ej.
kan inte nå dator #1, om den inte har krav på lösenord
Eftersom jag inte har en aning om vad som är problemet, så är jag väldigt tacksam för förslag!Sv: Konstigt problem med nätverk
Sv: Konstigt problem med nätverk
Hur menar du med att jag måste lägga till användaren i de andra maskinerna? Jag har inte på någon av datorerna lagt till extra användare, men ändå fungerar det så som jag beskrev oven, med lite fungera här, lite inte fungera där......
När jag på en delad mapp hos den felande datorn kollar Egenskaper>Dela ut>Behörigheter, så finns där 'Alla' med 'Fullständig behörighet' ikryssad.Sv: Konstigt problem med nätverk
http://www.windows2000faq.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=39295
Du måste nog ha Gäst kontot aktiverat på maskinerna.
Har för mig att det är inaktiverat som default....
/johanSv: Konstigt problem med nätverk
På den fungerande XP-datorn var även gästkontot inaktiverat, och det blev inte någon förändring när jag aktiverade det på den 'felande' datorn, varken före eller efter omstart.
De gråa håren börjar växa... Om jag nu inte snart sliter av allt hår i förtvivlan, och formaterar om datorn och installerar om Windows snart...
Behöver, som ni förstår, mycket hjälp i den här frågan.Sv: Konstigt problem med nätverk
Och att du har dom i samma workgroup...
Sen när du har samma user på alla burkarna så loggar du in som den och testar.Sv: Konstigt problem med nätverk
Sedan finns ju även under säkerhetsinställningar" Autentiering av användare? Denna inställning har jag: Automatisk... endast i zonen InternetSv: Konstigt problem med nätverk
Tycker inte det borde krävas att lägga till flera användare på alla datorer, eftersom det som sagt fungerar för en annan likadan dator med XPPro, utan att ha behövt göra några inställningar... Fungerar ju om jag sätter lösenord på min användare på den felande datorn, så att de andra måste fylla i den användaren och lösenordet när de ska in på den datorn över nätverket, men då måste jag ju även logga in med lösenord när jag bara ska starta upp den datorn... Och det vill jag inte.
XP-brandväggen är avstängd, så det är tyvärr inte där skon klämmer heller. De inställningarna som du skriver om Lillen vet jag faktiskt inte riktigt var jag ska hitta.
Nortons Auto-protect har jag också prövat att stänga av, utan någon förbättring. Och det är samma där; den andra XP-datorn har Norton igång, utan problem...Sv: Konstigt problem med nätverk
Prövade att ändra till olika alternativ där, och även att ändra i zonen "Lokalt intranät", utan någon framgång...
Jag vet inte alls var felet ligger, för jag kan som sagt hämta filer från de andra datorerna, surfa in mot deras wwwroot (med deras ipnummer då), och de kan surfa in mot mig, men kommer inte åt mina filer.Sv: Konstigt problem med nätverk
Du får börja felsöka från grunden verkar det som..
Spara alla användare på en backup.
(ryck internet kabeln)
Lägg in ett enda konto på alla 3 datorerna som heter tex jonas.
Starta om maskinerna , dela ut allt! ge fullständig behörighet till alla.
Starta om maskinerna.
då borde det fungera .
utgå från det och lägg till konto för konto och till slut kommer du säkert hitta var felet låg..
alltså börja från scratch, mycke jobb men du kommer få det löst!
P.S stäng av alla brand väggar och antivirus!!
Finns även inbyggd brandvägg i XP som måste stängas av!
(det finns även en variant att du provar med korsad kabel mellan den maskinen som inte fungerar och en annan) funkar det så har du säkert gjort någon inställning på routern.
lycka tillSv: Konstigt problem med nätverk
Har den 'felande' datorn varit med i detta nätverk förut (och alltså fungerat utan lösenord), eller är den 'felande' datorn ny i nätverket????
Sen får vi ju inte glömma att allt faktiskt funkar om du har ett lösenord på den 'felande' datorn??!!
Vill du inte skriva in lösenord varje gång du startar datorn, så går det väl att ha kvar lösenordet, men ställa in på automatisk inloggning???? Eller det kanske inte går i XP ? Har inte provat...
/David Johannesson