Hej Två sätt att ta reda på en användares grupp tillhörighet. Otroligt intressant infomration, kan man som vanlig användare läsa om detta någonstans? eller måste man sitta o redmond hos ms? :P Vill du veta hur du gör det med script så kan jag rekomendera följande länk: Massa labbande :) (Jag och Criss3 känner varandra)API Inloggad user samt tillhörande grupp (Vb)
Behöver lite hjälp :)
Sitter med en webbapp (Vb) som ska ha 3st olika grupper med olika rättigheter. Ska dock inte ha någon användarhantering i utan tänkte utnyttja användarhanteringen på servern (LDAP!?).
Webbapplikationen ska endast ha egna definierade rättigheter som jag tänkte kolla mot inloggad användares GRUPPTILLHÖRIGHET.
Så jag tänkte använda mig av en del API GetUserName, GetComputerName etc etc. Men hur kan jag få tag i enbart användarens grupp? Eller helst då ett gruppId eller hur det nu fungerar? :-)
Hittar inget vettig artikel i ämnet, någon som har länk eller kod?
mvh
PeterSv: API Inloggad user samt tillhörande grupp (Vb)
1) Kolla memberOf attributet på användaren.
2) Kolla vilka användare som finns i member attributet på gruppen.
Båda ovanstående attribut (member och memberOf) listar DN.
Lite övrig info om dessa två attribut:
UI ändrar inte i memberOf, när man ändrar grupptillhörighet använder man member attributet på gruppen (detta sker automatiskt). Allt hänger ihop med att man använder sig av länkade attribut som i själva verket använder linkId värdet av två attributeSchema definitioner, enklaste sättat att ta reda på vilket som är 'forward link' respektive 'back link' är att kolla värdet. 'Forward link' är alltid ett jämnt positivt icke-noll värde.
/JimmySv: API Inloggad user samt tillhörande grupp (Vb)
/ChristofferSv: API Inloggad user samt tillhörande grupp (Vb)
http://www.microsoft.com/technet/community/scriptcenter/user/default.mspxSv: API Inloggad user samt tillhörande grupp (Vb)
Mvh
/Jimmy