Har ett litet problem, någon som vet vad jag gör för fel? Vilken klient använder du? Vissa klienter kräver ett Active Directory Addon-pack. Det finns också ett fördröjning innan en förändring i Group Policies anammas, det går att forcera den förändringen. Använder mig av en Windows 2000 Server som klient för tillfället, är tänkt att den skall övergå i en Windows 2000 Workstation senare då.... Jag har sett igenom Loggen för Servern och Klienten, inget vad jag kan se säger något om Policys. Vet dock inte riktigt vad jag ska se efter. Hej! Hur har du det med DNS, Kolla TCP/IP DNS Inställningarna på klient maskinerna och försäkra dig om att DNS pekar mot den server som håller DNS zonen för AD. Hej Johan, Är det GPMC (Group Policy Management Console) du tänker på? GPMC går bara installera på Win Server 2003 fram till deta att XP får SP2 eller? > <b>GPMC går bara installera på Win Server 2003 fram till deta att XP får SP2 eller?</b> Det kräver i alla fall en fix som du måste konkta ms för att få om det gäller svenska versionen av Windows XP, men denna fix kommer finnas inbakad i Windows XP S2 även för den svenska versionen, så på sätt och viss så kan man ju säga att du inte får fullt stöd för GPMC för en XP SP2 by default, och andra sidan ett telesamtal till PSS så har du hotfixen.Users, OU, Policy + AD
Har lagt till en OU i AD under Windows 2000 Advanced Server med användare i. Denna OU har en viss Policy, som jag lagt till genom att välja Properties för denna och sedan Group Policy. Där har jag lagt till en Policy med vissa inställningar. Den är satt till "No Override".
Problemet är nu bara att inga av dessa inställningar förs över till Klienterna när de loggar in på domänen. De kan logga in och servern godkänner deras användarnamn och lösenord, men klienten laddar inte in Policyn som jag satt på den OU som användaren ligger i. Inte ens om jag ändrar inställningar i Default Domain Policy.
Någon som vet inte vad det är jag gör för fel? Är det något mer man måste ställa in för att klienten skall ladda Policyn för den OU som användaren ligger i?Sv: Users, OU, Policy + AD
Sök i Pellesofts forum på Group Policies så hittar du nog vad jag menar!
MvhSv: Users, OU, Policy + AD
Gjorde det, men fann inget matnyttigt som fungerade riktigt.
Försökte mig på Windows Hjälpfil för Group Policies men den var ju inget att ha precis. Förstod ännu mindre. Sv: Users, OU, Policy + AD
Må hända att det är jag som är inkompetent ang just det här, men jag har lyckats tidigare. Kanske jag som missat något, kan inte komma på vad! http://beckos.no-ip.info/w2k.jpgSv: Users, OU, Policy + AD
Du kan använda dig av det komando baserade verktyget gpresult för att ta reda på vilka policys som appliceras på dina klientern och servrar i domänen. (gpresult finns inbyggt i winxp och 2003) finns att hämta för 2000 nedan:
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/gpresult-o.asp
För att updatera Group Policy omedelbart använd nedanstånde kommando verktyg
To refresh policies under the Computer Configuration node, type the following and then click OK:
secedit /refreshpolicy MACHINE_POLICY
To refresh policies under the User Configuration node, type the following and then click OK:
secedit /refreshpolicy USER_POLICY
Om du har WindowsXP clienter använder du istället:
gpupdate /force
Du kan surfa in på www.chrisse.se och klicka på group policy center fall du jobbar mycket med GPOs och vill ha råd och tips och även kunna söka över alla gp settings som går att applicera och ta reda på vad dom gör samt vilka register nycklar dom ändrar.
Ha en bra dag / Christoffer Sv: Users, OU, Policy + AD
rätt mig om jag har fel men det finns ingen typ av Active Directory Addon-pack som ökar eller lägger till group policy funktionen, Det finns en client addon för win9x och NT4.0 men dom löser inte något problem med Group Policy efter som GPO:er inte är applicerbara på nått som är Pre-Windows2000.
Mvh
CHristofferSv: Users, OU, Policy + AD
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c355b04f-50ce-42c7-a401-30be1ef647ea&DisplayLang=en
Mvh
/JimmySv: Users, OU, Policy + AD
Sv: Users, OU, Policy + AD
Det står ju klart och tydligt på sidan som länken hänvisade till.
"GPMC runs on Windows XP Professional SP1 and Windows Server 2003 computers and can manage Group Policy in either Windows 2000 or Windows Server 2003 domains."Sv: Users, OU, Policy + AD
//Christoffer