Vi har ett AD med ca.250 XP-maskiner med SP1 som funkar bra med automatic updates. Nu är det 3 som har uppgraderat till XP SP2 och då stannar tjänsten Automatic updates, även fast den står på Automtisk. När jag försöker starta tjänsten får jag ett meddelande som säger "Tjänsten Automatic Updates startade och stoppade igen. Vissa Tjänster stoppar automatiskt om de inte behövs. Är det inte den tjänsten som används för Automatiska uppdateringar i SP2? Hur får jag isåfall igång den? Ett tips är att kolla loggboken, däri kan det stå information. En annan är att plocka upp säkerhetscenter och titta Efter mycket om och men har jag nu hittat hur man löser det...Tjänsten Automatic updates är stoppad i XP SP2
/StefanSv: Tjänsten Automatic updates är stoppad i XP SP2
Sv:Tjänsten Automatic updates är stoppad i XP SP2
Set the Security Descriptor:
1. Click Start, click Run, type cmd, and then click OK.
2. Type sc sdset wuauserv D:(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;SY)(A;;CCDCLCSWRPWPDTLOCRSDRCWDWO;;;BA)(A;;CCLCSWLOCRRC;;;AU)(A;;CCLCSWRPWPDTLOCRRC;;;PU) and then press ENTER.
You will receive a "Success" message.
3. Type Exit to close the command prompt.
4. Try Windows Update again.
Det löste problemet, men....
Datorn tappar den inställningen och problemet dyker upp igen... Det kanske beror på nån policy som vi har satt i AD:et!?
Problemet är att jag inte riktigt vet vad det är för något man ändrar med kommandot ovan så jag vet inte riktigt hur jag ska hitta i AD:et om vi har satt nån policy som ställer till det..
Nån som vet?
/Stefan