Jag vill visa ett avtal för varje nypåloggad användare. Avtalet skall bara visas en gång om användaren godkänner det annars loggas användaren ut och får upp avtalet igen vid nästa inloggning. Finns denna funktion i Windows 2000 server eller kan jag fortsätta drömma? Kanske kan du göra något sånt här genom inloggningsskript. Tänk dig att du skriver ett program som visar avtalet ovanpå alla andra fönster på skärmen och där användaren måste klicka på "Jag accepterar" inom XX sekunder, annars blir man utkastad. Nope. det där med papper funkar inte så bra. Jobbar på en skola... > <b>Nope. det där med papper funkar inte så bra. Jobbar på en skola...</b> Det finns en nyckel i registryt som heter "runonce" som du kan söka på. Lägg då en länk i "run" som är brevid för att köra programmet varje gång tills användaren klickar ok. När personen gör det, gå in i registryt via ditt program och ta bort denna nyckel så körs inte programmet igen. Ungefär, hur är ett inloggningscript uppbyggt? Vilket språk? var exikveras de osv? Kolla gärna in följande länkar för en introduktion: > <b>De filer som ska köras brukar finnas på en nätverksresurs [där aööa domänanvändare har skrivbehörighet]</b> Givetvis - förlåt, jag skrev snabbare än jag tänkte. Eller tvärtom. :( För att vissa är lata och inte delar ut papperen till alla...Meddelande till en nypåloggad användare
De klienter som finns är win95, 98, me, 2000 & XP (yeeeha)Sv: Meddelande till en nypåloggad användare
Där jag arbetar används dock en icke-teknisk lösning på samma problem. Alla som anställs måste helt enkelt skriva på lite papper innan de får nåt nätverkskonto. Men detta kanske inte fungerar i din situation..?Sv:Meddelande till en nypåloggad användare
Sv: Meddelande till en nypåloggad användare
Skola eller arbetsplats, IT-policy är samma sak. Jag har själv jobbat på skola och det fungerar utmärkt.
I AD så har du en funktion för att visa ett meddelande, men det gäller alltid, inte bara för nyinloggade. Annars är det som sagts tidigare ett inloggningsskript som gäller.Sv:Meddelande till en nypåloggad användare
Sv:Meddelande till en nypåloggad användare
Sv: Meddelande till en nypåloggad användare
http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/2000/server/reskit/en-us/prork/prcf_omn_vumv.asp
http://www.microsoft.com/resources/documentation/WindowsServ/2003/standard/proddocs/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/WindowsServ/2003/standard/proddocs/en-us/ctasks004.asp
http://support.microsoft.com/?kbid=198642
I praktikten kan du få vilken sorts körbar fil som helst att köras vid in-/utloggning eller när datorn startas/stängas av -- det kan vara VBS-filer, batchfiler, EXE-filer, Perl-skript, lite vad som helst... De filer som ska köras brukar finnas på en nätverksresurs [där aööa domänanvändare har skrivbehörighet], men de körs på den lokala datorn under det användarkonto som används av den som loggar in.Sv:Meddelande till en nypåloggad användare
Nej nej, livsfarligt.
Nätresursen som innehåller inloggningsskripten ska ha Read & Execute för domänanvändare. Om alla hade haft Write/Modify så hade ju vem som helst kunnat skriva om andra personers inloggningsskript. Inget bra.Sv: Meddelande till en nypåloggad användare
Sv:Meddelande till en nypåloggad användare