Ska flytta mitt AD från en Win2003 enterprice till en win2003 R2. När jag kör installationen på win2003 R2 så kommer det upp att källskogen inte är kompatibel med denna servers installation. Du kör väl den adprep som hör till W2K3 R2 (om det nu är någon skillnad, jag vet inte). Jag tror att adprep uppdaterar schemat i AD till en senare version. För att kunna lägga till en domänkontrollant med senare Windowsversion behöver schemat uppdateras och det görs genom att köra den nyare adprep (den från R2) på en befintlig domänkontrollant (W2K3). Så fick iaf jag göra när jag la till en W2K3 domänkontrollant i en domän med enbart en W2K server. Så det borde gå alldeles utmärkt att göra igen. Har inte riktigt koll på att det verkligen är såhär det ligger till, men så fungerade det för mig. När jag försöker köra det får jag upp följande får inte mer än såhär Vad får du för meddelande när du försöker lägga till den nya servern alltså? Det gick inte att utföra åtgärden på grund av följande fel: Har du testat att köra adprep /domainprep? Enligt felmeddelandet låter du ju som att det är forestprep som saknas, men svenska översättningar har varit dåliga tidigare... då får jag följande när jag kör adprep /domainprep Mycket märkligt... Och du är säker på att du kör den adprep som ligger på R2:an installationsskiva? visst är det märkligt. Jag är helt säker! När jag skulle byta till ny domänkontrollant så adderade jag en ny så att jag hade 2 st, sedan tog jag bort den gamla. Antar dett är så du gör? På http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/f/?en/library/ed42abd5-24c7-4b5a-8165-dbd96727ec841033.mspx beskrivs att det finns två olika versioner av adprep och poängteras att det är den på skiva 2 som är den som skall användas. Det fungerade men den versionen av adprep.flytta AD
Har kört adprep /forestprep på enterpriseservern.
Går det inte att flytt ad till en lägre version eller ska jag göra på något annat sätt?
Anledning till att jag ska flytta det är för att jag ska byta domännamnSv: flytta AD
/JohanSv: flytta AD
/JohanSv:flytta AD
informationen som gäller hela skogen har redan uppdaterats
adprep försökte inte köra den här åtgärden igen.
Vad ska jag göra?Sv:flytta AD
informationen som gäller hela skogen har redan uppdaterats
adprep försökte inte köra den här åtgärden igen. Sv: flytta AD
Guiden Installera Active Directory kan inte fortsätta eftersom skogen inte har förberetts för installation av Windows Server 2003. Använd kommandoradsverktyget Adprep för att förbereda både skogen och domänen. Mer information om Adprep finns i direkthjälpen för Active Directory.
"Källskogens version av Active Directory-schema är inte kompatibelt med versionen av Active Directory på denna dator."Sv: flytta AD
informationen som gäller hela domänen har redan uppdaterats
adprep försökte inte köra den här åtgärden igen. Sv: flytta AD
Jag tror att det itne går eftersom jag har enterprise på den första servern och nu R2 på denna.
Kan jag flytta AD på något annat enkelt sätt?Sv: flytta AD
Att det skulle bero på att det är Enterprise låter inte så troligt tycker jag, men jag är inte så insatt i detta så jag kan ha fel där...
Jag får nog anse att mina idéer är slut nu och ingen annan verkar medverka i tråden. Jag rekommenderar att du ställer samma fråga med en detaljerad beskrivning av vad du gjort på http://www.itproffs.se/, där brukar man få bra svar på denna typ av frågor.
På http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/en/library/8463deb5-f96e-43d5-ad85-231ec7d94b551033.mspx?mfr=true finns lite saker att tänka på innan uppgraderingen.
Kanske kan något av det hjälpa.Sv: flytta AD
MEn nu får jag felmeddelande när jag ska replikera.
RPC-servern är inte tillgänglig
Detta kan bero på ett dnssökningsproblem