Jag skapar shortcuts till filer i custom action. Tyvärr måste jag skriva om "pathen" i dem då de varierar beroende på vilken version av Word och operativ som används. Hej Jag är extremt tacksam!!! referens till wshell fungerar inte i Setup and deployment project
Jag använder mig av wshshell (Windows scripting host, wshom.ocx) för detta.
Utvecklingsmiljön är visual basic 2003 på windows 2003. När jag kompilerar projektet fungerar det att köra setupen på windows 2003 och windowsxp service pack 2. Dock inte på win xp sp1 eller windows 2000 eller tidigare operativ. Där får jag ett fel enligt "COM Object with CLSID {72c24dd5... is either not valid or registered".
Således pekar com-interopen på en senare version av wshom.ocx. Jag har prövat att hämta in en tidigare version från Windows 98 men problemet kvarstår. Är det någon som har någon bra idé?
Det kanske finns något annat sätt att programmatiskt ändra i shortcutfiler (.lnk-filer)?
Extremt tacksam för svar!Sv: referens till wshell fungerar inte i Setup and deployment project
Kolla på en metod att anropa COM, som kallas Late Binding. Det är ett sätt att inte låsa till en version, utan till ett "namn"
Risken är att saker inte funkar som tänkt, om namnen är samma och funktionerna är olika.
/mickeSv:referens till wshell fungerar inte i Setup and deployment project
Följande fungerade utmärkt.
1. Glöm COM-interop. Det ställer bara till det.
2. Skapa kopplingen mot COM via Createobject enligt
Dim Wshshell As Object
Wshshell = CreateObject("Wscript.shell")
istället för referens och
Dim Wshshell As New IWshRuntimeLibrary.WshShell
3. COM-objektet anropas via late binding
Jag visste inte att man alltid kan anropa COM-objekt på detta vis. Jag trodde att man var tvungen att köra referens och COM-interop.