Om nästan 5 veckor börgar jag med Programmering. Om du ska köra managed tycker jag absolut att du ska välja C# framför C++, det är otroligt mycket mer lättanvänt. Om du senare behöver skriva en motor som ska konkurrera med Unreal Engine 3 kan du väl byta då... >Vilket av C++ o C# är bäst. Hmmm verkar som om jag är dåligt påläst. <Kan nån lista alla .NET språken??? Ok några fler än jag trodde altså =D Hur är det med alla dom där .NET-språken, kompilerar dom till färdiga program som kan köras med ett normalt .NET framework? > I övrigt går det inte generellt att säga att det ena språket är bättre för spel än det andra. Det är nog normalfallet (har bara tittat på ett fåtal av språken), men det kan också behövas extra dll:er för viss runtime-funktionalitet. Om man vill kompilera i runtime (t.ex. för en scriptmotor) behövs det såklart också..Net språk
Under 2,5 terminer ska vi lära om två .NET språk har ni några rekomendationer ???
Har lärt mig lite VB.NET så jag tror jag väljer det men andra språket har jag ngen aning om.
Vilket av C++ o C# är bäst. Har alltid hört att C++ ska vara bäst men fick en komentar från en från Microsoft om att C# är bättre. Har tänkt att göra ett enkelt spel som slut protjekt. Så det blir nog c++ eller c#.
Kan ni kanske säga för o nackdelar med de olika språken o vad man kan göra med dem.Sv: .Net språk
Vågar du vara lite pionjär kan du titta på .NET-språket Boo (http://boo.codehaus.org). Lättare att komma igång med än C# (bygger på Python-syntax), men trots det kraftfullare. Språket har redan en del features som inte kommer till C# förrän i 3.0. Tyvärr är inte generics färdigimplementerat ännu (version = 0.7.5), men det kommer snart. Jag tror och hoppas att Boo kommer att vara ett av de stora språken inom ett par år. (MS har väl själva "erkänt" Python-syntaxens fördelar i.o.m. övertagandet av IronPython - kanske för att värja sig mot open-source-projektet Boo)
Beroende på kursens inriktning kanske du kan använda en existerade spelmotor för .NET, så att du kan fokusera på väsentligheter istället för trista vertexlistor och state management. Kolla in
http://www.thezbuffer.comSv: .Net språk
C++ är inget .Net språk. .Net varianten av C++ heter C++/CLI och är väldigt likt C# (finns en äldre variant som heter managed c++, akta dig för den!)
Tänk på att du kan göra samma saker i alla .Net språk. Vissa språk har lite omständig syntax (t.ex. VB) medan andra är ganska kryptiska (t.ex. C++/CLI). I övrigt går det inte generellt att säga att det ena språket är bättre för spel än det andra.
Som vanligt när det gäller programmering är rekommendationen dock att lära sig om så olika språk som möjligt. Välj därför inte varesig C# eller C++/CLI om redan bestämt dig för VB.
(Tänk också på att C# endast finns som .Net språk. Alla övriga språk kan användas utanför .Net ramverket och kan därför användas på fler plattformar)Sv:.Net språk
Trodde .NET språken var...
Asp.- VB.- C++.- och C#.NET
Men tydligen är det inte så.
Känner mig lite lätt förvirad nu när jag ställer frågan...
Kan nån lista alla .NET språken???Sv: .Net språk
Jag kan börja...
A#
APL
ASP.NET: ASM to IL
AsmL
Basic
QuickBasic for .NET
VB .NET (Microsoft)
VB .NET (Mono)
BETA
Boo
C
lcc
cscc
C#
C# (Microsoft)
C# (Mono)
Cw
C++ (Microsoft)
CIL
Cobol
NetCOBOL (Fujitsu)
Net Express (Micro Focus)
CULE.NET
Eiffel
F#
Forth
Fortran
Fortran (Lahey)
Fortran (Salford)
Haskell (VHS)
Java
J# (Microsoft)
Java (IKVM .NET)
JNBridge
JavaScript
JScript .NET
JANET
Lego.NET
Lisp
L#
FOIL
RDNZL
leXico
LOGO
Lua.NET
Mercury
MixNet
Mondrain
Nermerle
Oberon
Ook# .NET
Pan#
Pascal
Chrome
Component Pascal
Delphi for .NET
Pascal (TMT)
Perl
PerlNET
PerlSharp
PHP
Prolog
Python (also click here)
RPG
Ruby/.NET Bridge
S#
Scala
SML .NET
Spec#
Tachy
TickleSharp
Vulcan.NET
/mickeSv:.Net språk
Edit:
Tror jag fattat fel av läraren. Inte 17 får vi välja mellan alla de där språken.Sv:.Net språk
ThomasSv:.Net språk
Mja, det kan man nog faktiskt - men inte (enbart) på grund av språkens inneboende egenskaper: om man kör managed DirectX finns det långt fler kodexempel, större community och fler open-source-motorer för C# än för något annat språk. MS pushar ju också själva C# hårdare än de övriga.
Ibland ser man lite VB, men jag tror aldrig jag har sett någon använda C++/MDX - gillar man C++ bör man utnyttja att man kan få bättre prestanda genom att köra unmanaged.Sv: .Net språk
Ska dock inte vara några problem, det är bara att langa in dem i GACen eller bundla med exen.