Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Texteditorn i VS.Net 2005 har hakat upp sig

Postades av 2006-09-21 09:24:31 - Per Hultqvist, i forum visual studio.NET IDE, Tråden har 4 Kommentarer och lästs av 1129 personer

Igår satt jag och experimenterade lite med snabbtangenter i Visual Studio .Net 2005 IDE:t och antagligen lyckades jag trycka på någon skum tangentkombination som har satt alla texteditorer (alltså vd/c#, xml, html, etc) i ett helskumt läge som är svårt att beskriva.

Jag kan t ex inte sätta markören i början på en rad och trycka på Shift+Nedåtpil eller Shift+End för att markera hela raden. Inget händer när jag gör detta. Om jag däremot flyttar markören med nedåtpil eller uppåtpil så markeras raden. Den har alltså på något sätt hakat upp sig i markeringsläge...

Samma sak gäller musen, det är som om den har låst positionen där markeringen av text skall starta. Ställer jag markören ovanför denna punkt (genom att klicka med musen i kodfönstret) så markeras texten från markören ned till den låsta positionen. Ställer jag markören UNDER den låsta positionen så markeras omedelbart texten från den låsta punkten ned till markören och föregående markering försvinner.

Det är väldigt knepigt att beskriva problemet och därmed inte lätt att googla på heller. Min förhoppning är att någon känner igen sig och har lösningen. Kan det vara så att det finns olika editeringslägen för att t ex emulera någon skum unix-editor el dyl? Jag bara spånar lite...

Ps. Kan tillägga att beteendet endast sker i VS.Net och inte i t ex Word, Notepad el dyl så det är inte tangentbordet som hakat upp sig.

Pss. Kan tillägga dessutom att jag både startat om IDE:t och datorn och problemet kvarstår.

[EDIT : Efter att ha hittat denna sida så börjar jag misstänka att jag hamnat i Emacs-läge på något sätt. : http://discuss.fogcreek.com/joelonsoftware3/default.asp?cmd=show&ixPost=86806&ixReplies=14]

Svara

Sv: Texteditorn i VS.Net 2005 har hakat upp sig

Postades av 2006-09-21 09:52:48 - Per Hultqvist

Problemet löst. Jag hade visst ändrat på Keyboard mapping scheme-combon inne i Tools/Options/Keyboard till Brief i stället för Visual Basic 6 som jag brukar använda. Det här borde jag insett direkt :-)

Svara

Sv:Texteditorn i VS.Net 2005 har hakat upp sig

Postades av 2006-09-21 11:10:41 - Niklas Jansson

För övrigt kan jag rekommendera att testa köra emacs på riktigt. När man väl kommit in i det är det förbannat trevligt. All texteditering går betydligt snabbare.

Svara

Sv: Texteditorn i VS.Net 2005 har hakat upp sig

Postades av 2006-09-21 14:14:49 - Per Hultqvist

Jag har redan gått igenom ett dylikt trauma när jag gick från vanligt tangentbord till ett ergonomiskt (splittat) tangentbord. Jisses vad jobbigt det var...så jag avvaktar nog :-)

Svara

Sv:Texteditorn i VS.Net 2005 har hakat upp sig

Postades av 2006-09-21 19:24:02 - Niklas Jansson

Det är klart att man inte ska gå över förrän man känner att man har lite tid och ork att lära sig. Trodde aldrig att en texteditor skulle kunna vara bättre än någon annan, men när man lärt sig ett par kommandon så går det redan fortare än alla andra textredigerare. Och jag är fortfarande precis i början av inlärningskurvan.

I stort sett allting finns, om än i lite avskalad form. En rå form av "intellisense" (inte kontext-beroende) har funnits i en jäkla massa år under namnet keyword completion. Men framför allt så kan du förflytta dig genom en fil och ändra filer extremt fort, bara du vet vad du ska ändra.

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 154
27 952
271 704
1 167
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies