Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

"Flytta" data mellan två aspx-sidor

Postades av 2008-01-08 08:29:42 - Thomas Karlsson, i forum visual studio.NET IDE, Tråden har 16 Kommentarer och lästs av 1882 personer

Hej

Har har en liten fråga som jag hoppas att jag kan få hjälp med...=)

Jag postat en tråd tidigare som snuddar vid ämnet men eftersom jag inte gav tillräcklig info så är jag rädd för att jag inte riktigt kom åt det jag hade problem med.

Det är så här att jag har en adress på en server vi kan kalla den för www.firmanamn.fi Väl där har de skapat en mapp, www.firmanamn.fi/produkt Här under finns den en iFrame som öppnar en sida på ett annat webbhotell. Alltså surfar man till www.firmanamn.fi/produkt men i själva verket befinner sig på en annan server. Allt enöligt beställarens önskemål då de vill att kunderna skall känna igen sig i browsern, men själva inte vill hosta sidorna.

Den sidan som presenteras i den iFrame som finns under www.firmanamn.fi/produkt innehåller ett webbformulär där kunden kan fylla i namn, e-post osv. När han/hon är klar och klickar sig vidare så hamnar de på en ny sida som summerar den kundinfo som de nyss fyllde i på föregående sida.

Jag änvänder mig av session.add för att deklarera variabler som jag kan "hämta upp" på summerings-sidan. Men detta med blandad framgång? Mina sessions-variabler tappar sitt värde, vad det verkar?!

Jag har användt mig av sessions-variabler förut utan att märka av några problem! Men då utveckla jag i VS 2003 och nu VS 2005 men att nu detta skall ha någon inverkan har jag svårt att tro.

Fick till en början för mig att det var denna special-lösning med en adress i Finland som presenterar en sida som hostas av ett webbhotell här i Sverige. Men eftersom jag fått det att fungera så sprack den teorin!

Jag här även läst en tråd här på PelleSoft som tog upp detta fenomen att tappa värdet på sina sessions-variabler. Men jag tar gärna lite mer info kring detta om det är någon som har lust.

Även förslag på vad det finns för andra tekniker då man vill "flytta" med dig data till en ny *.asp-sida. Så även här så skulle det vara intressant om det var någon som hade några tips/förslag.

Tack på förhand!

Mvh,
Thomas

Svara

Sv: "Flytta" data mellan två aspx-sidor

Postades av 2008-01-08 09:30:33 - Johan Djupmarker

<b>När han/hon är klar och klickar sig vidare så hamnar de på en ny sida som summerar den kundinfo som de nyss fyllde i på föregående sida.</b>

Ligger dessa 2 sidor på samma server (i samma aplication)?

Fungerar det om du hoppar över iframe:n och kör sidorna direkt?

/Johan

Svara

Sv:"Flytta" data mellan två aspx-sidor

Postades av 2008-01-08 12:40:56 - Thomas Karlsson

Hej och tack för ditt svar...=)

Ja sidorna som ligger på samma server. Och sessions variablerna fungerar både direkt på sidorna och även i iFrame:en...men alltså något ostabilt??

Mvh,
Thomas

Svara

Postades av 2008-01-08 13:24:35 - Johan Djupmarker

Det är inte servern som är ostabil så att IIS startar om (och tappar alla variabler om du kör inproc)? Detta händer även om du uppdaterar siten.

/Johan

Svara

Postades av 2008-01-08 14:02:55 - Thomas Karlsson

Jag vet helt ärligt inte... Nu är jag väldigt novice i det här ämnet men vet att det finns StateServer och dt du nämner InProc. Vad är skilnaden och vad bör man använda i mitt fall. Jag gissar att man deklarerar detta i weconfig? Hur skulel detta kunna se ut?

Mvh,
Thomas

Svara

Postades av 2008-01-08 14:23:01 - Johan Djupmarker

Du borde kunna se i loggen på servern om detta är problemet.

När sessionerna sparas InProc så försvinner de när IIS startas om eller du t.ex. uppdaterar din site. Med StateServer (eller SQL-Server) så har du inte det problemet. Men vi vet ju inte om detta är fallet just här. Kolla in http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms178586.aspx för mer info.

/Johan

Svara

Postades av 2008-01-08 15:12:08 - Oskar Johansson

1) Är allting samma applikation? (Troligtvis om det endast skapades en mapp)
2) Är det samma version av asp.net som används överallt?

Svara

Postades av 2008-01-08 21:29:13 - Thomas Karlsson

Hej och tack för era svar!

Om jag börjar med dig Johan:

Som jag sa så är jag något grön på detta. De få jobb jag har gjort tidigare har jag "bara" kodat sidorna , tankat upp de på de domän jag registrerat och sedan har allt funkat fint.

Så jag har aldrig behövt kolla i loggar och så vidare men det jag gissar att du menar är att på något sätt titta där sidorna ligger uppe och här finna en logg som helt enkelt loggar det som sker på servern. JAg hittde en "Händelselogg" där jag sökte på dagens aktiviteter men händelseloggen gapade tom?!

Till dig Oskar så kan jag bara svara:

1) Ja allt är en och samma applikation
2) Ja det är samma version av asp.net.

Det jag sedan stött på, som jag heller inte begriper mig på är att då jag tankar upp sidorna till min domän dvs web.config aspx-sidor osv så får jag Runtime Error?! Detta har jag aldrig heller råkat ut för. Då jag Googlat lite har jag kommit över info där det står att jag skall sätta customErrors mode="Off" vilket jag gjorde och jag kunde se sidorna. Men då jag skulle ta mig till min inloggsida så dök ett nytt meddelande upp:

Parser Error Message: Child nodes not allowed.

Source Error:

Line 103: <compilers>
Line 104: <compiler language="c#;cs;csharp" extension=".cs" warningLevel="4" type="Microsoft.CSharp.CSharpCodeProvider, System, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089">
Line 105: <providerOption name="CompilerVersion" value="v3.5"/>
Line 106: <providerOption name="WarnAsError" value="false"/>
Line 107: </compiler>

Source File: g:\webusers\31798\theduffers.se\www\web.config Line: 105

Tar jag bort web.config så funkar allt , men är det så vidare bra??

Suck....ska villigt erkänna att det var ett tag segan jag kodade på heltid, men aldrig så har jag stött på så mycket strul!! Förmodligen för att jag är för dåligt påläst men ändå...?!

Så om ni orkar så får ni gärna guide:a mig vidare. Utvecklar på Visual Studio 2005 för övrigt om det nu har någon betydelse.

Tack för er tid!

Svara

Postades av 2008-01-08 22:15:01 - Johan Djupmarker

Driftar du servern själv eller är det ett webhotel? Om det är hotel kan du kolla med deras support om din IIS-instans startar om ofta.

/Johan

Svara

Postades av 2008-01-08 22:28:04 - Thomas Karlsson

Det är ett webbhotell som driftar mina sidor.Så jag får bolla med dem...=/

Såg du mitt andra problem med att jag inte får min web.config att funka?! Har du några tips där?

Mvh,
Thomas

Svara

Postades av 2008-01-09 07:37:28 - Johan Djupmarker

Felet refererar till rad 105 i web.config, vad står det där?

Johan

Svara

Postades av 2008-01-09 16:13:24 - Thomas Karlsson

Line 105: <providerOption name="CompilerVersion" value="v3.5"/>

Svara

Postades av 2008-01-09 16:32:01 - Johan Djupmarker

Oj, vad man läser dåligt... :)

Jag vet inte riktigt vad syftet är. Jag googlade lite och tycker inte den delen ska behövas, testa att ta bort helt compilers-delen i din web.config.

/Johan

Svara

Postades av 2008-01-09 19:18:07 - Thomas Karlsson

Ingen fara...=)

Jag provar och återkommer...=)

Svara

Postades av 2008-01-09 19:28:59 - Thomas Karlsson

Jag får följande då jag avmarkerar <system.codedom> taggen som den klagade på innan:

Parser Error Message: Could not load file or assembly 'System.Core, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089' or one of its dependencies. The system cannot find the file specified.

Source Error:

Line 38: <compilation debug="true" strict="false" explicit="true">
Line 39: <assemblies>
Line 40: <add assembly="System.Core, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=B77A5C561934E089"/>
Line 41: <add assembly="System.Web.Extensions, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31BF3856AD364E35"/>
Line 42: <add assembly="System.Data.DataSetExtensions, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=B77A5C561934E089"/>

Source File: g:\webusers\31798\theduffers.se\www\web.config Line: 40

Svara

Postades av 2008-01-09 20:18:58 - Johan Djupmarker

Verkar vara version 3.5 på allt?!? Troligtvis har du inte stöd för det på hotellet... Kan du ha satt referenser manuellt till 3.5.frameworken?

/Johan

Svara

Postades av 2008-01-09 20:47:08 - Thomas Karlsson

Nu ärvi nära Johan...tack vare dig så fick jag en idé. Du skrev och undrade om jag satt referenser manuellt till 3.5 frameworken? Och det var då det slog mig att "fan så här var det inte då jag utvecklade i VS 2003"...och vips så kom jag på att jag kunde ta en web.comfig fil från ett av de projekt jag gjort där! Och Visst funkade det!! Följande la jag in:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>

<!--
<appSettings>
<add key="Database" value="" />
</appSettings>
-->
<system.web>

<!-- DYNAMIC DEBUG COMPILATION
Set compilation debug="true" to insert debugging symbols (.pdb information)
into the compiled page. Because this creates a larger file that executes
more slowly, you should set this value to true only when debugging and to
false at all other times. For more information, refer to the documentation about
debugging ASP.NET files.
-->
<compilation defaultLanguage="vb" debug="true" />

<!-- CUSTOM ERROR MESSAGES
Set customErrors mode="On" or "RemoteOnly" to enable custom error messages, "Off" to disable.
Add <error> tags for each of the errors you want to handle.

"On" Always display custom (friendly) messages.
"Off" Always display detailed ASP.NET error information.
"RemoteOnly" Display custom (friendly) messages only to users not running
on the local Web server. This setting is recommended for security purposes, so
that you do not display application detail information to remote clients.
-->
<customErrors mode="RemoteOnly" />

<!-- AUTHENTICATION
This section sets the authentication policies of the application. Possible modes are "Windows",
"Forms", "Passport" and "None"

"None" No authentication is performed.
"Windows" IIS performs authentication (Basic, Digest, or Integrated Windows) according to
its settings for the application. Anonymous access must be disabled in IIS.
"Forms" You provide a custom form (Web page) for users to enter their credentials, and then
you authenticate them in your application. A user credential token is stored in a cookie.
"Passport" Authentication is performed via a centralized authentication service provided
by Microsoft that offers a single logon and core profile services for member sites.
-->
<authentication mode="Windows" />

<!-- AUTHORIZATION
This section sets the authorization policies of the application. You can allow or deny access
to application resources by user or role. Wildcards: "*" mean everyone, "?" means anonymous
(unauthenticated) users.
-->
<authorization>
<allow users="*" /> <!-- Allow all users -->

<!-- <allow users="[comma separated list of users]"
roles="[comma separated list of roles]"/>
<deny users="[comma separated list of users]"
roles="[comma separated list of roles]"/>
-->
</authorization>

<!-- APPLICATION-LEVEL TRACE LOGGING
Application-level tracing enables trace log output for every page within an application.
Set trace enabled="true" to enable application trace logging. If pageOutput="true", the
trace information will be displayed at the bottom of each page. Otherwise, you can view the
application trace log by browsing the "trace.axd" page from your web application
root.
-->
<trace enabled="false" requestLimit="10" pageOutput="false" traceMode="SortByTime" localOnly="true" />

<!-- SESSION STATE SETTINGS
By default ASP.NET uses cookies to identify which requests belong to a particular session.
If cookies are not available, a session can be tracked by adding a session identifier to the URL.
To disable cookies, set sessionState cookieless="true".
-->
<sessionState
mode="StateServer"
cookieless="false"
timeout="20"
/>

<!-- GLOBALIZATION
This section sets the globalization settings of the application.
-->
<globalization requestEncoding="utf-8" responseEncoding="utf-8" />

</system.web>

</configuration>

Ändrade dock till StateServer på mode i sessionState taggen. Nu kan jag alltså se mina sidor...försöker jag göra något mot databasen så kraschar sidan??

Men klart ett fram steg...=)

Får nu detta...

"Unable to make the session state request to the session state server. Please ensure that the ASP.NET State service is started and that the client and server ports are the same. If the server is on a remote machine, please ensure that it accepts remote requests by checking the value of HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\aspnet_state\Parameters\AllowRemoteConnection. If the server is on the local machine, and if the before mentioned registry value does not exist or is set to 0, then the state server connection string must use either 'localhost' or '127.0.0.1' as the server name. "

Prova att ändra det til InProc med glädjande utgång!! Nu funkar det och jag fick med mig mina variabler!!!

Sen om nu detta räcker hela vägen vet jag dock inte. Som jag har/hade förut så låg projektet upplagt utan web.config filen. Hurvida detta nu hade någon påverkan på de ostabila sessions variablerna vet jag inte. Nu skall jag tanka upp min web.config "Live" . Jag har projeket även på en test domän (privat). Och sen är dte bara att hålla tummarna att det funkar till 100%

Tack för din hjälp Johan!!

Svara

Nyligen

• 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo
  • 14:25 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 14:23 Tips på verktyg för att skapa QR-k
  • 20:52 Fungerer innskuddsbonuser egentlig

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 153
27 952
271 704
728
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies