Jag har irriterat mig på en pytteliten detalj när man gör genvägar i sitt installationsprogram via Visual Studio 2008. ..du vill ha en genväg som inte är advertised, har själv inte sysslat med Visual Studio setup projekt utan använder wix, så kan tyvärr inte hjälpa mer än så, men rimligtvis borde det ju bara vara en egenskap på genvägen? I inställningarna för projektet så kan du välja vad som skall finnas i startmenyn. Där kan du lägga till en genväg till exe-filen. Hur menar du med "i inställningarna"? Hej,irriterande genväg i setup project
Genvägarna som skapas när man installerar programmet (t.ex. i start-menyn) blir nämligen inte direkta genvägar till exe-filen i fråga, utan länkar egentligen via installationen som tittar efter om alla filer och nycklar i registret finns innan programmet startar. Om det inte gör det, startas installationen igen, och reparerar filer och nycklar innan programmet startar.
Startar man programmet genom exe-filen direkt händer detta inte, och inte heller om man skapar en egen genväg manuellt.
Jag har gjort en "Checkboxes"-dialog som visas under installationen, där användaren kan kryssa i en ruta "starta programmet när jag loggar in i Windows". Sedan har jag precis som sig bör, sagt åt installationen att skapa rätt nyckel i registret som autostartar programmet när windows startar, om personen kryssat i rutan.
Detta fungerar jättefint, och om användaren kryssar i rutan vid installationen startar programmet automatiskt när han loggar in till windows.
Problemet ligger nu i att om personen ångrar sig, och inte längre vill att programmet ska autostarta, så bockar han av kryssrutan (den här gången i inställngarna i programmet), som helt enkelt tar bort nyckeln, fint och snyggt.
Programmet startas inte längre automatiskt.
Om man nu startar programmet manuellt via genvägen så kommer installationen upptäcka att en nyckel inte längre finns, och rätta till alla nycklar (UAC dyker förstås också upp om man har Vista). Plötsligt är nyckeln tillbaka och programmet startar automatiskt igen utan att användaren vill det.
Allt detta elände bara för att genvägarna är gjorda som de är när man låter installationsprogrammet göra genvägar på t.ex. skrivbord eller i startmenyn!
Jag skulle ju kunna ta bort genvägarna och tvinga användaren leta sig fram genom program-mappen, men det känns inte användarvänligt.
Jag skulle möjligtvis också göra om så att programmet bara tömmer nyckeln istället för att ta bort den? Men det känns inte heller särskilt snyggt.
Nån som vet hur man kan göra en bättre genväg i installationen eller något annat tips?Sv: irriterande genväg i setup project
Sv: irriterande genväg i setup project
Sv:irriterande genväg i setup project
För om du menar att ändra "File system", så är det precis det jag gjort. Kan man göra genvägar på något annat vis än så?
Om du menar i projektets "Properties", så hittar jag inte mycket som är till hjälp där, tyvärr.Sv: irriterande genväg i setup project
Jag gjorde ett snabbt test nu och tror att jag förstår hur du menar, det blir en lite annorlunda genväg än om man gör det själv.
Vill du ha en "riktig" genväg så får du nog tyvärr ta och skapa en custom action som du kör efter att programmet har installerats.
Kika här för mer info om hur man gör det:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.configuration.install.installer.aspx