Jag har tömt ut data i en dataGrid. Tyvärr så breddar hela datagriden ut sig över skärmen med en horisontell scroll som följd. Egenskapen PrefferedColumnWidth låter mig ställa in kolumnbredden vilket är bra men värdet på bredden slås ut på samtliga kolumner. Vissa av kolumnerna behöver inte vara lika breda som andra. <code> Hmmm... konstigt. Jag hittar inte .Columns? Det händer ingenting. det är inte klassen DataGrid du skall in på utan objektet, kolla vad din datagrid heter, markera den och kolla i properties. Låt säga att den heter dataGrid1, då skall du skriva dataGrid1.Columns[0] Jag hämtar data från min webservice till min klient där datagriden är. Så här ser den koden i klienten ut. Ni pratar om olika kontroller. OK, det förklarar saken. Tack André. Ett tips som jag kör med i VB 6. ColumnHeader.WidthdataGrid1.PreferredColumnWidth
Jag skulle vilja ställa in individuella värden till varje enskild kolumn. Någon som vet om det går och i så fall hur gör jag det?
Mvh PeterSv: dataGrid1.PreferredColumnWidth
dataGrid1.Columns[0].Width = 50;
</code>
för att ställa in första kolumnen att vara 50.
<code>
dataGrid1.Columns[1].Width = 20;
</code>
andra 20, osv.Sv:dataGrid1.PreferredColumnWidth
System.Windows.Forms.DataGrid does not contain a defintion for Columns.
Vad kan det bero på?
Mvh PeterSv: dataGrid1.PreferredColumnWidth
Dessutom måste du göra detta EFTER att du fyllt den eftersom en tom datagrid inte innehåller några kolumner.Sv:dataGrid1.PreferredColumnWidth
Informaproxy.Informa10958 oProxy = new Informaproxy.Informa10958();
dataGrid1.DataSource = oProxy.SearchEmployees().Tables[0];
Om jag försöker att skriva in dataGrid.Colums[0].Width = 50; direkt under så får jag det inte att fungera. Sv: dataGrid1.PreferredColumnWidth
Peter om System.Windows.Forms.DataGrid
Cecilia om System.Web.UI.WebControls.DataGrid
System.Windows.Forms.DataGrid har ersatts av System.Windows.Forms.DataGridView.
I den funkar det med Columns[i].Width.
Om du ändå vill fortsätta med DataGrid så ska det gå, men det är krångligt:
http://support.microsoft.com/kb/812422Sv:dataGrid1.PreferredColumnWidth
Jag kör vidare med min nuvarande dataGrid sålänge och backar tillbaka till annan lösning senare.
Tack för er hjälp Cecilia och André.Sv: dataGrid1.PreferredColumnWidth
Jag lägger in en "dummyLabel Visible = False). Den laddar jag med DBGrid columnrubrik.
Kolla vad jag får för Width på Label:en med sin Font.
Styr Columnbredden med detta värde + ~ 100 (experiment fordras)
Stackars djä... .netnissar