jag behöver hjälp med att sätta upp AD i win2003. > <b>jag behöver hjälp med att sätta upp AD i win2003.</b> > <b>Rootdnserna ??</b>AD, DNS, WIN2003
har haft en nt4-domän tidigare som nu är borta,
har nyinstallerat win2003-server, och iof fått allt att funka men är osäker om det är rätt gjort.
fråga 1:
min förra NT4 domän hette: "DEMON", vad skall jag kalla mitt AD?
(jag har ett domännamn på internet (siten ligger på carambole) som heter
www.mittföretagsnamn.se), går det med demon.mittföretagsnamn.se eller skall jag ha
demon.se??? eller något annat.
fråga 2:
DNS, min server har IP-adressen 192.168.0.1 i nätverket, och jag är ansluten till internet med isdn via telia (DNS 10.0.0.1).
vad skall jag sätta för DNS i min DNSSERVER? (dnstjänsten är igång på min win2003-server)
tacksam för hjälpSv: AD, DNS, WIN2003
Då har du kommit rätt! :-) Den svåra biten är nästan alltid DNS. När den väl är avklarad så brukar det mesta ge sig själv.
> <b>har haft en nt4-domän tidigare som nu är borta,</b>
Så du har inte gjort några uppgraderingar, eller har några som helst kopplingar kvar med din gamla WinNT4 Domain? Bra!
> <b>min förra NT4 domän hette: "DEMON", vad skall jag kalla mitt AD?</b>
Kinkigt! Bara att gå igenom alla möjligheter skulle ta en hel dag i en lektionssal. Men vi kan ta ett par saker. Din WinNT4 Domain hette DEMON. Finns det några som helst referenser kvar till det namnet? Måste du ha det namnet? Vill du ha det namnet?
> <b>(jag har ett domännamn på internet (siten ligger på carambole) som heter
www.mittföretagsnamn.se), går det med demon.mittföretagsnamn.se eller skall jag ha
demon.se??? eller något annat.</b>
Det går naturligtvis utmärkt att knyta ihop allt detta, men det kräver sin man, och en del tekniska saker. Har du någon av dina egna servrar ständigt uppkopplade mot Internet, med fast IP-nummer? Annars är det i princip dumt att välja samma domainnamn. Har du möjligheter att skapa subdomainer som isåfall pekar hem till dig på ditt DNS-hotell?
Om du har fast IP, och möjlighet att administrera ditt DNS-hotell, då är ditt förslag demon.mittföretagsnamn.se helt möjligt. Om du inte har skarpt IP eller ingen möjlighet att administrera DNSen, då ska du inte ha något namn som slutar på någon skarp topp-domain typ .se, .com, nu osv. Ett bättre förslag är isåfall att skapa domainen mittföretagsnamn.local.
> <b>DNS, min server har IP-adressen 192.168.0.1 i nätverket, och jag är ansluten till internet med isdn via telia (DNS 10.0.0.1).</b>
> <b>vad skall jag sätta för DNS i min DNSSERVER? (dnstjänsten är igång på min win2003-server)</b>
Det hela är egentligen ganska enkelt. Alla DNS-klienter ska du peka mot din lokala DNS-server, 192.168.0.1. DNS-klienter är i detta fallet alla där du kan ställa in en DNS-adress i TCP/IP-inställingarna. Mao alla dina maskiner (även servern själv) du har ska i TCP/IP-inställingarna pekas till din DNS-server, 192.168.0.1.
Sedan har du två val. Antingen låter du din DNS-server peka direkt på root-DNSerna för att göra dina namnuppslag, eller så låter du din DNS-server forwarda dina DNS-uppslag till Telias DNS. Det förstnämnda är att rekomendera, för då är du aldrig beroende av att Telias DNSer är uppe och fungerar.
Denna diskussionen har handlat om Forward lookup Zone, glöm inte din Reverse Lookup Zone.Sv: AD, DNS, WIN2003
Overview of DNS
<URL:http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/iaabu/cddm/cddm111/adguide/dns.htm#xtocid184681>