Jag står här i ett dilemma med att välja vilken version av Windows 2003 Server som ska väljas till det företag jag har fått som uppdrag att beställa (även installera). Standard är väl den lämpligaste. Tack för ditt svar.. uppskattas.. jo jag har funderat på Standard Edition faktiskt också som den lämpligaste versionen. Ja precis. Är nog ganska överens med dina åsikter men i första hand ska vi inte köra MS SQL Server till en början så frågorna går vidare kring hur säkert det är att använda sig av både ett internt nätverk samt som en webbserver utåt sett (public), en mindre resurskrävande hemsida? Du kan i IIS konfigurera 2 olika Webbar, en intern och en extern. Den interna svarar på IPadressen som det interna nätet (inåt) har, medan den externa svarar bara på externa anrop. Dessa 2 webbar är (konfigureringsbart) isolerade processer och kan inte komma åt varandra. Om du dessutom har 2 nätverkskort, så isolerar du näten fysiskt - och inte bara logiskt, som visserligen räcker för att skydda miljön: Underbart att höra.. det är medför mycket gott för min egen del... trots att jag är medveten om att inlärningsproccessen kan bli krävande för min egna personliga del, men det är något jag gillar och tycker är intressant. <b>Hur blir det med all data som lagras internt på andra datorer som ej får komma i andra händer? Hur säkert är detta och är det över huvud taget en bra ide? Är det kanske bättre att hyra plats på ett webhotell för hemsidan trots att man införskaffar sig en server version som främst skall användas internt?</b> Tack för ditt svar... Johan... Vad är det egentligen för skillnad på MICROSOFT WINDOWS SERVER 2003 STANDARD och MICROSOFT WINDOWS SMALL BUSINESS SERVER 2003 STD SVE CD + 5 CAL? Är det ingen som kan komma med lite tips och råd utöver de som svarat? Jag har för mig att det finns en hel del folk från svenska MS här, och de borde väl kunna hjälpa till lite eftersom det är en MS-produkt som kommer att köpas? Jag föreslår windows 2003 web server om du kör asp.net, men om du skall köra en separat sql-server på den så rekommenderas en 2003 standard edition. <b>Jag föreslår windows 2003 web server om du kör asp.net, men om du skall köra en separat sql-server på den så rekommenderas en 2003 standard edition.</b> Small business standard edition är mer än bara windows. Den innehåller även exchange server, faxverktyg och Windows SharePoint Services.. Hej SammyVilken version av Windows 2003 Server?
Företaget jag arbetar åt är ett mindre företag som främst vill använda sig av servern för internt bruk, och då framför allt för olika system/applikationer jag har skapat med hjälp av ASP och ASP.Net.
Kanske är det lika bra att införskaffa sig en version som man även i framtiden kan få nytta av, dvs att man kanske inte lägger pengar på den minst kompletta eller billigaste lösningen?
Det finns inga stora krav och det kommer inte vara speciellt resurskrävande applikationer, men jag tycker det är en djungel när man tittar på de olika server versionerna.
En annan sak är att det i framtiden ev. skall gå att installera MS SQL Server för vad jag förstått det som ingår inte detta i någon av versionerna?
De frågade mig också huruvida lämpligt det är att driva sin webbsida (hemsida) på den utåt sett tillsammans med det interna systemet. Är det vidare värst lämpligt att göra så, med tanke på säkerheten för företaget?
MS produkter är ju kanske inte de mest säkra systemen med tanke på alla säkerhets-buggar etc. som gör att folk kan nå data som INTE FÅR komma ut.
Jag har fått denna förfrågan och ser det som en stor utmaning då mina chanser för framförallt andra typer av sysselsättningar inom företaget är stora om detta genomföres, så jag är glad för alla svar jag kan få.
Tacksam för svar...Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Enterprise verkar vara overkill och Web edition kan inte installera en full SQL server på.
Sedan kan diskuteras om SQL skall ligga på webben, men jag anser att med rätt brandvägg så funkar väl det helt OK...
/mickeSv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Vad exakt menar du om SQL skall ligga på webben? Är det MS SQL Server tillsammans med en webbserver du menar om det är lämpligt?Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Vissa (kanske överdrivet paranoida) personer anser att SQL Server inte skall ligga i ett DMZ, med direkt/indirekt åtkomst från Internet.
Jag anser att med rätt brandvägg, är det inte en otroligt stor säkerhetsrisk. Det finns större problem som skapas av att ställa SQL-frågor genom sin brandvägg.
Jag anser att för de flesta behov (säkerhet/prestanda) är det helt OK att köra SQL Server på samma fysiska dator som IIS (webbservern) Detta kan naturligtvis diskuteras och debatteras i oändlighet, men det beror alltid på miljö och andra omständigheter vilket som i slutändan blir det mest lämpliga.
Hur blir det med all data som lagras internt på andra datorer som ej får komma i andra händer? Hur säkert är detta och är det över huvud taget en bra ide? Är det kanske bättre att hyra plats på ett webhotell för hemsidan trots att man införskaffar sig en server version som främst skall användas internt?Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
[Internt Nät] - [Brandvägg] - [NIC1][Webbserver][NIC2] - [Brandvägg] - [Internet]
Ser väl relativt säkert ut ;)
Då kanske jag kan passa på att fråga om några andra har några åsikter om det Micke (som varit till stor hjälp, tack!!) och jag diskuterat.
Jag är öppen för alla tips/råd och förslag.Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Om du tvekar det minsta tycker jag att du ska lägga hemsidan på ett webhotel (om du inte har sådana krav på funktionalitet att den behöver köras lokalt). Kostnaden är i sammanhanget så låg att det inte spelar någon roll. Det krävs en del arbete med säkerhetsuppdateringar mm som måste installeras om servern är åtkomlig utifrån. Därmed inte sagt att du ska fuska med uppdateringarna även om den bara är åtkomlig lokalt, men det gör kanske inte jättemycket om du ligger några dagar efter med uppdateringarna... Om du dessutom har känslig information på servern känns det alltid bättre när den inte är åtkomlig utifrån.
/JohanSv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Det ska inte finnas så pass känslig information på själva servern, men däremot finns det känslig information/data på andra datorer i företaget som ska vara kopplade till servern för den interna delen.
Det är inte så att jag tvekar utan snarare så att jag vill veta hur pass säkert det är att dela upp det med en intern webbserver och en public webbserver.
Självklart kommer jag hålla mig uppdaterad för uppdateringar, det blir ju en del av mitt arbete kan man säga =).Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Det finns ju en hel uppsjö av Windows 2003 Server versioner?Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Sv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Jag håller inte med, tycker att man i detta fallet ska hålla sig till Standard (eller värre versionen, inte web). Eftersom:
<b>Företaget jag arbetar åt är ett mindre företag som främst vill använda sig av servern för internt bruk, och då framför allt för olika system/applikationer jag har skapat med hjälp av ASP och ASP.Net.</b>
"framför allt för olika system/applikationer jag har skapat med hjälp av ASP och ASP.Net" tolkar jag som att det kan bli tal om att köra andra applikationer än ASP/ASP.NET, det får man inte göra på web edition.
<b>Kanske är det lika bra att införskaffa sig en version som man även i framtiden kan få nytta av, dvs att man kanske inte lägger pengar på den minst kompletta eller billigaste lösningen?</b>
Precis, dumt att låsa in sig med web edition så att man i framtiden inte kan köra andra applikationer.
<b>En annan sak är att det i framtiden ev. skall gå att installera MS SQL Server för vad jag förstått det som ingår inte detta i någon av versionerna?</b>
SQL Server får man inte installera på web edition...
/JohanSv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Small business serien är gjord för dom som bara har en domän i nätet. Samt max 75 anv.
Om du ska ha den stora sqlserver versionen i allafall och det är ett litet företag ska du definitivt fundera på att köpa small business server premium, då sql server 2000 ingår i det paketet.
Att köpa till sql separat och lösa klient licenser kostar rätt mycket.
Tänk bara på att en del tilläggsprogram tex Veritas Backup Exec säljs för den versionen, dvs en vanlig backup exec går inte köra på sbs. Och sbs versionen går inte köra på vanliga windows server..
Kolla på dustin eller liknande för att få en prisbild.
Mvh
RickardSv: Vilken version av Windows 2003 Server?
Generellt sett så rekommenderar jag Enterprise versionen just därför att den är utbyggbar med fler processorer, mer minne osv. Men när det gäller en Webserver så är det förmodligen så att det räcker med Standard Edition. Köper du server där det får plats mer än 2 proc så köp Enterprise annars Standard.
Det finns en del saker i Enterprise som ändå väger tungt: Certificate Server, Media Server har mer funktioner. Du har Cluster möjlighet, Windows Resource Manager som ger möjlighet att styra bättre hur resurser fördelas mellan processerna.
Titta på http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/overview/default.mspx
Sammanfattningsvis så torde Standard Edition räcka men se över kraven och utvärdera Enterprise. Web Edition kommer du nog att stöta på begränsingar i . Bra inlägg om den finns i denna tråd.
Brjann Brekkan
Systems Engineer
Microsoft