Hej! Vanligt problem det där. Testa att överst på någon asp-sida som behandlar eller visar datum skriva in följande: Använd LCID, det är det enda som säkert fungerar. Funkade så fint det bara kan göra! Nej, jag vågar inte ta gift men jag tror faktiskt inte att session.lcid=1053 tar i global.asa på alla sidor. Tror du tyvärr får skriva det på alla sidor som behandlar och visar datum och/eller tid. Men jag blir glad om jag har fel - det kommer i så fall underlätta för dig.Datumformat
Jag har precis migrerat en webbserver från Windows 2000 svensk (IIS 5.0) till Windows SBS 2003 engelsk (IIS 6.0). I min accessdatabas har jag på många ställen lagrat datum enligt formatet YYYY-MM-DD, dvs svensk standard. Nu ger alla datumfunktioner formatet M/D/YYYY.
Kan jag ställa om detta i IIS? Servern har ställts om till svenskt datumformat men IIS verkar inte använda samma inställning.
Tacksam för hjälp/förslag!
MVH
Johannes Jonsson,
JCH-gruppen ABSv: Datumformat
<%
Session.LcId = 1053
%>
Och se om problemet upphör. Jag vet faktiskt inte om det går att ställa om en engelsk version till att hantera datum och tid rätt, hade det problemet men minns inte om vi fick till det. Det är i alla fall landsinställningar på servern som gäller och se till att det är svenska som är primärt och därefter en omstart så får du testa även det.Sv: Datumformat
Olika versioner av IIS hämtar datuminställningarna från olika inställningar på servern. En version hämtade inställningarna ifrån den användare som loggade in senast på servern, vilket gjorde att datumformatet kunde ändras av att någon loggade in...
Jag föredrar att sötta LCID i inställningarna för sidan istället för i sessionen:
<%@ Language=VBScript LCID=1053 %>
På det viset beror datumformatet enbart på inställningarna på just den sidan, och inte på vilka sidor som har körts tidigare.Sv: Datumformat
Tack för hjälpen!
Det innebär väl att datumet sen behålls hela sessionen, dvs jag kan sätta LcID-värdet i global.asa och det sedan behålls hela tiden?
MVH
Johannes JonssonSv: Datumformat