Jag har en Windows 2003 Server som är konfigurerad att köra webbserver och det gör den mycket bra. Har bara ett litet problem. Jag vill skapa en: demo.domännamn.se och den skall peka in i en mapp på den lokala servern, hur löser jag detta? Du har en fil som heter HOSTS Jag vet att man kan göra så i Win XP tex. Men finns det inget sätt som man kan använda DNSmgmt eller liknande? Du menar att ALLA, inte bara lokalt på din windows 2003 skall komma åt din demo.domännamn.se? Japp konfigrera iis först med host header. DNS FRÅGA?!
Tack på förhand!Sv: Vad har detta med SQL Server att göra??????????????????
ligger i mappen
.....\system32\drivers\etc
Lägg till din domän där (se exemplet)
Gå sen in i IIS:en och lägg upp en ny webb där, se till att den lyssnar på samma
HOSTHEADER (det du skall leta efter) som din domän heter och peka webben till din mapp.
Låt den svara på hostheadern demo.domännamn.se
/micke
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host
127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 demo.domännamn.seSv: Vad har detta med SQL Server att göra??????????????????
Sv: Vad har detta med SQL Server att göra??????????????????
Hmmm... DNS är inte min starka sida...
Du måste väl äga domännamn.se först och främst
Sen gör du ett nytt A record i din DNS, som pekar på IPadressen på din Windows 2003 Server.
Det gör du i din DNS som är huvud-DNS för din domän.
Din Windows 2003 Server måste trots det konfogureras med en NY Web som
pekar mot din mapp.
Sen ställer du in den nya webben att lyssna på HostHeadern som du skrev in i DNS:en
/mickeSv: DNS FRÅGA?!
Sedan går du in i din interna dns och lägger till (om nu din zone heter domännamn.se) så lägger du till ett a record som heter demo o pekar mot webservern
Heter din dns zone någonting annat kommer den att tro att det är en sida ute på internet och då får du antingen registrera den hos dom som håller i dnsen till din domän. Eller så kan du skapa en ny zone i din interna dns och sedan lägga ett a record som ovanstående.
//Tommy Clarke