Hej Det finns en tjänst som heter Event Log (vet ej vad den heter på svenska), som sköter om loggningen. Om du stoppar den (den går inte att stoppa, utan du får ändra startup-värde och starta om) så loggas ingenting. Jo, men just dessa felmeddelandet kommer från något som heter System Event Manager, och där står det att för mer information ska man kolla i Event Viewer. Där hittar jag ett error som har daterats till det klockslaget jag startade datorn. Men jag det fattar man inte så mycket av. Felmeddelandet kommer alltså inte från något program utan från nån Event loggning som visar på att nåt var fel i uppstarten av datorn (vilket jag inte förstår varför, ty inget verkar vara fel). Hoppas ni förstår mig bättre nu. Kan du kopiera in det exakta meddelandet? Med all information. Det bästa är nog att försöka fixa till det som är fel istället för att stänga av så du slipper se att det är fel Detta kommer upp under start: det jag hittade var detta... Såja, mycket enklare att ge ett svar! Tack. Men jag vet inte om det kan vara det ändå. Du ser, jag har inget tangentbord till den utan jag använder den via remote. Så det ända som är inkopplat är nätverkssladd och strömkabel. Och då ska det väll inte spela någon roll vad som står i bios, tycker jag. Kan det vara så att du har drivrutiner för mus, tangentbord, skrivare eller andra enheter du inte använder installerad? Det verkar inte så, om man kollar i enhetshanteraren så finns inte mus etc med bland drivrutinerna. Jag fattar ej vad som é fel.Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Går det att på något sätt av-aktivera System Event Manager (Event Viewer) i Windows 2003? T.ex ändra några värden i registret eller liknande, och i så fall; vet någon hur man gör? Det jag vill komma ifrån är alla dessa "felmeddelanden" som poppar upp när man startar datorn men man verkligen inte kan hitta varken nån lösning på felet eller ens något fel.
Tack.
RickardSv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Men jag tvivlar på att det kommer att lösa ditt problem. Tror inte det är den tjänsten som hanterar felmeddelanden du får vid uppstart. De kan komma från programmet/programmen själv.
Det brukar fungera bäst att lösa problemet, än att blunda för det.Sv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Sv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Sv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Så skriv in en beskrivning av felet istället så kanske vi kan hjälpa till att få bort det ur eventen...
//TommySv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
<info>[Service Control Manager]
! At least one service or driver failed during system startup. Use Event Viewer to examine the event log for details.
OK</info>
Och såhär står det i Event Viewer: (under system)
<info>The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
i8042prt
For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.</info>
Och på microsoft:
<info>Information
Produkt: Windows Operating System
ID: 7026
Källa: Service Control Manager
Version: 5.0
Komponent: System Event Log
Symboliskt namn: EVENT_BOOT_SYSTEM_DRIVERS_FAILED
Meddelande: The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: %1
Förklaring
The specified drivers did not load correctly. The driver might not be in the expected location.
Användaråtgärd
Do all of the following:
Verify that the drivers are configured correctly.
Verify that the computer is running the most current version of the drivers.
Version: 5.2
Symboliskt namn: EVENT_BOOT_SYSTEM_DRIVERS_FAILED
Meddelande: The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: %1
Förklaring
The specified drivers did not load correctly. The driver might not be in the expected location.
Användaråtgärd
Do all of the following:
Verify that the drivers are configured correctly.
Verify that the computer is running the most current version of the drivers.</info>
Det vore jätte bra om ni kunde hjälpa mig.Sv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=98
Vad har du för hårdvara???
//TommySv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Kolla på eventid.net.
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=7026&eventno=452&source=Service%20Control%20Manager&phase=1
Där är en som skriver "Device: i8042prt - it could be because you have an USB-connected keyboard but PS/2 keyboard support is still enabled in BIOS". Kanske kan vara något?Sv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Hårdvara:
Pentium III 500 Mhz
160 mb sdram
S3 Graphics Inc. Savage 4
realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet Adapter
260 W Nätagg
Soundblaster 16 nåntingSv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003
Det verkar ju vara nån drivrutin som inte kan starta normalt. Avinstallera drivrutiner för alla enheter som inte är kopplade till datorn.Sv: Av-aktivera System Event Manager i Windows 2003