Jag har en enkel asp-applikation som gör att man kan ladda upp filer till en mapp som ligger i en mapp på samma nivå som rootmappen för en sajt. Alltså så här: Hejsan,Länk till mapp utanför rootmapp
Sajten ligger i:
C:/Inetpub/wwwroot/sajtmapp/
Och mappen med filer ligger i:
C:/Inetpub/wwwroot/db/
Men man kan inte länka till mappen db, eller till en specifik fil där. Har det något med rättigheter att göra. Mappen db har skrivrättigheter och det går aldeles utmärkt med att använda en access databas fil som också ligger i db.
Någon som vet varför?Sv: Länk till mapp utanför rootmapp
Med "länka" antar jag att du menar en helt vanlig länk (a href). Detta är precis som det ska vara. Tänk om du kunde länka till filer på filsystemet hur som helst, då skulle man kunna ladda hem alla möjliga filer, och det skulle innebära en stor säkerhetsrisk.
Du kommer åt databasfilerna, eftersom dessa filer inte skickas till klienten, de används av servern.
Det du kan göra är att skapa en virtuell katalog, men eftersom du även har databasfiler i samma katalog, så är det mindre bra (annars kan användarna ladda hem databaserna, och innehåller de då "känslig" information så kan vem som helst läsa detta).
Så om jag förstår problemet rätt, så fungerar allting precis som det är tänkt att det ska fungera.