Jag har servern i vardagsrummet utan skärm, och med en surroundanläggning kopplad till den. För att ljudet ska spelas upp korrekt på fjärrdatorn från en RDP-ansluten dator krävs det att man lägger till "/console" på RDP-genvägen på klientdatorn. Hejsan,/console även via web-rdp?
Nu är det så att jag även skulle vilja kunna administrera samma server utifrån det världsomspännande datornätverket (som de för längesedan sa på nyheterna) Internet. Om jag gör detta via "servernamn/tsweb" kan jag ansluta till servern, men kommer inte in på "samma" administratörskonto eftersom "/console"-växeln saknas.
Min fråga är nu om det är någon som har någon idé om hur man skulle kunna lägga till "/console"-växeln även via web-RDP, eftersom jag då skulle kunna komma in på "samma" administratörsanvändare som jag gör lokalt? För jag kommer in på olika användare; ja, jag har testat.
Jag fick en uppmaning om att flytta frågan hit, så då gör jag det :)Sv: /console även via web-rdp?
tsweb stödjer inte detta som standard, men du kan modifiera filen så att du kan ansluta till "console-sessionen".
Detta är förklarat på denna sida:
http://info-x.co.uk/docview.asp?id=107
(5.B.1)
Naturligtvis kan du stoppa in koden:
<code>
MsRdpClient.AdvancedSettings2.ConnectToServerConsole = TRUE
</code>
Bland de övriga MsRdpClient.AdvancedSettings2.* om du enbart vill ansluta till "console-sessionen".
Lycka till!
/Kristofer