Hej! Hejsan Ann! Nej, riktigt så enkelt var det inte. Proxy används på 3 - 2 har inte den konfigurationen och den jag testade på (efter många mutor till barnen) gör inte heller det. En stor chansning. Nu har det blivit lite bättre ordning på det, en av spelarna upptäckte och åtgärdade felet, vilket var för hårt satta begränsningar. Att det inte upptäcktes tidigare, nåväl jag lärde mig en del på det hela.Sidan visas först efter refresh
En del sidor på webbservern där jag lägger webbplatsen visas först efter att jag tryckt refresh. Det enda svar jag får är att "det är något mystiskt fel" från den käre serveransvarige. Tacksam för tips och slippa surfa runt och leta efter infon.
Var inne på chatten igår (1/10)och förstår att problemet inte är helt enkelt. Förtydligar:
Har haft webbplatsen dels på ett webbhotell och dels på egen server. DNS-pekningen har varit på webbhotellet (mycket pga detta fel). Igår 1/10 pekades den om på vår egna server.
Driften är inte mitt område eller specialitet men vi brukar försöka hjälpas åt och för mig är det viktigt att det fungerar. Han som driftar har inte hittat info som kan lösa problemet.
Att flytta över siten gör ju att vi är piskade att hitta en lösning.
Börjar med att säga att på webbhotellet fungerade sidorna.
När jag surfar in på en en sida i siten så får jag sidan kan inte visas, försök med att uppdatera - 128 bitars kryptering etc. Uppdaterar jag dyker den upp. Ibland utan css-formaten. Ibland utan bilder. Uppdaterar jag igen dyker bilderna upp. Uppdaterar jag igen kan de försvinna. Efter ett antal uppdateringar fungerar den som den ska.
Detta har testats från ca 5 datorer och som sagt, från samma datorer har det fungerat då den låg på webbhotellet.
Tilläggas bör att jag bara har en liten aning om brandväggar men vi sitter bakom brandvägg och är det något man bör prata med de som driftar den om?
Försöker undvika långbänkar och gå direkt på pudelns kärna. Det har gått 1,5 år sedan vi satte upp servern....
/AnnSv: Sidan visas först efter refresh
Längst ner på sidan med felmeddelandet så står det "Cannot find server or DNS Error", eller hur?
Det jag tror är problemet här är att webbläsaren använder cachad information, och försöker hämta filer från den gamla servern, som inte finns längre. Använder de 5 klient-datorer du provat med en proxy?
Om felmeddelandet är det som jag skrev ovan, så kan vi nog räkna bort IIS från problemet, eftersom klienten inte över huvudtaget frågar efter någonting på webbservern. Vi kan även använda loggfilerna på webbservern (finns i \system32\logfiles\W3SVCXXX\* ) för att kontrollera vilka filer som verkligen blir efterfrågade på webbservern.
Har du möjlighet att prova med en dator som aldrig har besökt hemsidan? Jag tror inte att denna dator kommer att ha några problem.
/KristoferSv: Sidan visas först efter refresh
Tyvärr räcker inte min terminologi till för att beskriva magkänslan jag har. Det är något som hindrar sidorna från att visas på en gång. Den som är ansvarig för driften är väldigt mån om säkerheten och det är ju jättebra för inte vill vi ha en hackad site. Heller neka än tillåta är inställningen. Vår gemensamma kunskapsnivå är förmodligen inte tillräcklig för att åtgärda det här felet. Antar fortfarande att det är en inställning någonstans i IIS:en.
För att ta ett exempel återigen utan den korrekta terminologin. Vi installerade en asp/access-applikation vi fått av kolleger och det var en inställning med antalet connection ed som behövde göras för att den skulle fungera - ett värde som skulle ändras i en fil (filen ligger på servern och jag kommer inte riktigt ihåg vad den heter) vet med bestämdhet att det var ett värde som skulle ställas om i det här fallet ökas. Men den inställningen fick jag leta rätt på själv. Det var inte heller så svårt och finns det information inom räckhåll på Internet brukar jag förr eller senare hitta den. Nu är jag i stadie förr och har inte hittat något, vet inte heller egentligen vad jag ska söka på och tiden räcker inte till. Vore bra om lösningen fanns inom räckhåll bara för att det är så synd om mig :-)
Nåväl någon, någonstans kanske vet vad som bör kollas för att undvika att detta drabbar användarna?
/AnnSv: Sidan visas först efter refresh
Lägg detta högst upp på dina ASp-sidor:
<code>
<%
Response.AddHeader "cache-control", "private"
Response.AddHeader "pragma", "no-cache"
%>
<code>
Vad koden gör är att den tvingar servern att hämta sidorna, inte ta ifrån cachen.
Lycka till.Sv: Sidan visas först efter refresh
/Ann