Jag har installerat SMTP-servern, och satt rättigheter till Windows Authentication. Sedan har jag ställt in i mitt e-postprogram (Outlook) användarnamn och lösenord. Skriven man in fel lösenord, så går det inte att skicka mail, så så långt fungerar det. Däremot fungerar inte SMTP-servern som den ska. Mina mail går iväg som de brukar på Outlookklienten, men sedan lagras de i mailroot/queue på SMTP-servern. Hejsan! Ska kolla upp det där om att porten kan vara blockad. Du måste naturligtvis ha en tillgänglig DNS-server för namnuppslag, annars vet inte SMTP-servern var den ska skicka e-breven. Okej, förmodligen är det här ett mycket grundläggande fel, eftersom jag inte har riktigt klart för mig hur DNS-servrar fungerar. Jag gjorde som du sa, och det jag får upp är förljande: I TCP/IP inställingarna så har du angett 192.168.0.100 som DNS-server. Ändra detta till 1) en lokal DNS, eller 2) din ISPs DNS. Din dator (och därmed SMTP-servern) tror att din router är DNS-server. Detta är förmodligen fel. Du använder förmodligen en DNS-server som tillhandahålls av din ISP (se den dokumentation du fick av din ISP, där ska det stå vilka inställningar du måste göra). Okej, jag har aldrig varit med om att man måste ange ISPns DNS. Det brukar alltid det routande tingesten göra. (Det funkar trots allt att göra allehanda andra internetaktiviteter när man kör DNS 192.168.0.100). Routern KAN agera DHCP-server, men det gör den inte. Det gör servern (192.168.0.1, kör också SMTP), och den har jag ställt in att den ska dela ut DNS 192.168.0.100, eftersom det är routern. Trodde att routern skickade det vidare sedan? Jag kan se (via min router) vilken DNS som används (utåt), så jag ska testa att skriva in denna DNSen på servern istället och se ifall det hjälper. > <b>Skrev in min ISPs DNS, och nu fungerar det att köra nslookup</b> Okej, då bortser vi ifrån det. Hejsan Nu fungerar allt. > <b>Nu fungerar allt.</b>Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Vad göra?Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Först så skulle jag vilja veta om din Internetleverantör (t.ex Telia) blockerar utgående port 25.
Sedan skulle jag vilja veta vad det står i loggboken (Start->Run, eventvwr.msc) som är relaterat till detta. Med största sannolikhet så finns det information där varför den inte lyckas skicka iväg e-breven.Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Felet jag får i eventviewer är: SMTP could not connect to any DNS server.
Flera varningar och några Errors med samma felmeddelande.
Jag är ganska grön på sånt här, men måste jag ha en DNS-server för att skicka mail?Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Ditt felmeddelande indikerar på att en DNS-server inte var tillgänglig. Det kan bero på att de tlilfälligt inte är åtkomliga, eller en felkonfigurering på TCP/IP-inställningarna på servern. Generella nätverksproblem kan också vara orsaken.
Vad är det mer för varningar och felmeddelanden? Det underlättar om vi får veta alla fel och varningar som uppkommer, så kan vi kanske se ett samband.
Skulle du kunna utföra detta i ett kommandotolk-fönster på SMTP-servern:
<code>
nslookup ENTER
set type=mx ENTER
domain.com ENTER
</code>
Där domain.com är en domän som du inte kan skicka till.
Vad får du för svar? (du kan kopiera allting från kommandotolks-fönstret och klistra in här)Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
<code>
C:\nslookup
**** Can't find server name for address 192.168.0.100: Non-existent domain
Default Server: UnKnown
Address: 192.168.0.100
> set type=mx
> tele2.se
Server: UnKnown
Address: 192.168.0.100
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
DNS request timed out.
timeout was 2 seconds.
*** Request to UnKnown timed-out
>
</code>
IP-numret som visas (192.168.0.100) är till vår router (D-Link DSL-604+), och det verkar vara där det fastnar? Jag kanske måste konfigurera routern på något sätt?
Jag har också skickat ett mail för att fråga om port 25 är öppen utåt hos min ISP.
Tack för all hjälp så långt!Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Om din router även kan vara DHCP-server (och datorn med SMTP är DHCP-klient), så förmedlar den nog fel adress (om någon) till vad som ska vara DNS-server.
Antingen konfigurera routern till att ge rätt IP till DNS-servern (om datorn med SMTP är DHCP-klient vill säga), eller ställ in en korrekt adress för DNS i nätverksinställningar för datorn.Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Tack för hjälpen!
EDIT: Nytt problem
Skrev in min ISPs DNS, och nu fungerar det att köra nslookup.
Däremot går fortfarande inte mailen iväg. jag kollade EventViewer, och felet jag får nu är:
----FELMEDDELANDE----
The system failed to register host (A) resource records (RRs) for network adapter
with settings:
Adapter Name : {467ED506-6977-42F9-A0A4-F81BB95FC603}
Host Name : master
Primary Domain Suffix : lan.sonhult.se
DNS server list :
195.67.199.33
Sent update to server : <?>
IP Address(es) :
192.168.0.1
The reason the system could not register these RRs was because the DNS server contacted refused the update request. The reasons for this might be (a) you are not allowed to update the specified DNS domain name, or (b) because the DNS server authoritative for this name does not support the DNS dynamic update protocol.
To register the DNS host (A) resource records using the specific DNS domain name and IP addresses for this adapter, contact your DNS server or network systems administrator.
For more information, see Help and Support Center at
http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
----/FELMEDDELANDE----
Tacksam för hjälp här, kanske är så att de inte tillåter att jag använder deras DNS? Routern har Proxy DNS enabled också, om det är till någon hjälp?Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Kalas
> <b>The system failed to register host (A) resource records</b>
Det betyder att din DNS-klient försöker att registrera sig själv i din ISPs DNS, vilket den inte får. Om du tittar på dina DNS-inställningar så finns det en bockruta som heter "Register this connections addresses in DNS". Bocka ur den så försvinner ditt fel.
Dynamisk registrering bör inte ha något att göra med att dina mail inte går iväg.Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Det som händer nu är att jag får tillbaka mailen till min klient. Det spelar ingen roll vart jag skickar, mailet det kommer tillbaka iallafall.
Felet jag får i bifogad details.txt som kommer med returmailet är:
---FELMEDDELANDE---
Reporting-MTA: dns;sehan001bb.han.telia.se
Received-From-MTA: dns;mailf.telia.se
Arrival-Date: Mon, 18 Oct 2004 16:46:14 +0200
Final-Recipient: rfc822;(HÄR STOD MIN E-POST)
Action: failed
Status: 5.1.1
---/FELMEDDELANDE---
Någon idé?Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Är du säker på att du inte stavade fel på email-adressen?
5.1.1 betyder nämligen att mailboxen inte finns. Detta är ett svar från den mottagande SMTP-servern, så således har en kommunikation existerat.
En annan möjlig orsak till detta felmeddelande är att emailet hamnade på fel emailserver, men då borde du ha fått tillbaks en annan statuskod (eftersom den SMTP-servern rimligtvis inte ska acceptera email till vilka domäner som helst).Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Jag vet inte vad som var fel, och jag har inte gjort några ändringar.
Men tack för all hjälp!Sv: Windows 2003 IIS SMTP-server skickar inte mina mail vidare
Nice!
Markera gärna tråden som löst också.