jobbar på en skola där vi kör w2k med terminal serverinloggning. Hej Jag hade fått den uppfattningen att det alltid behövdes en TS License Server (som eventuellt kan vara samma server som själva TS-servern men det är rekommenderat att de är olika maskiner) när man använde TS. Sedan finns "Remote Administration" (Remote Desktop i Windows Server 2003) för att administrera servrar remotely.inloggning terminal server
Själva inloggningsprocessen tar så mycket kraft från serverna när många loggar in samtidigt att allt blir segt.
Nu har jag funderat på om man inte kan ha en annan dator som inloggningsserver och sen "skjuts" användaren vidare till själva servern.
Någon som kan ge en tips på hur man löser detta bäst + vilket os man ska köra på inloggningsservern. Sv: inloggning terminal server
Använder ni er av Terminal Services Licensing Server eller kör ni "bara" på det inbyggda TS på maskinerna? Licensing Server är klart mer kraftfullt, men då kostar det ju lite pengar också.
Läs mer här:
http://www.microsoft.com/windows2000/technologies/terminal/
.HenrikSv: inloggning terminal server
Jag förstår inte vad som är mer kraftfullt med en License Server, skulle du kunna förklara detta?
Vad gäller Thomas' fråga så kan jag nog inte ge något bra svar. Jag förstår inte hur det skulle gå till att "skjuta" användaren till en annan server, användaren måste ju logga in på någon dator(?!). Och jag tror inte det är själva valideringsprocessen som tar tid, utan framtagande av skrivbord och andra nödvändiga saker. Kanske är det så att servern helt enkelt inte är tillräckligt kraftfull för att klara av att hantera så många användare som ni försöker logga in på servern? En användare är ju större av tiden inaktiv, och det är därför normalt att när alla är inloggade, så märker de inte av prestandaproblemen lika mycket. Men när ett stort antal användare loggar in samtidigt (eller gör något annat aktivt samtidigt) så är det servern som får jobba, och då hinner den inte med allting eftersom den inte har hårdvaran som krävs.
Vera Noest (TS MVP) har en hel del nyttiga länkar för TS och prestanda:
http://hem.fyristorg.com/vera/IT/TS_performance.htm