Tja, Så ska det fungera per default under förutsättning att du inte loggar ut utan bara kopplar ifrån din session. Min förklaring var nog inte helt tydlig, och jag vet inte om denna blir bättre men jag försöker igen :-) cmd.exe: Tackar!!! > <b>/console var precis det jag ville ha, så enkelt men ändå så långt borta :-)</b>Remote connection startar en ny session...
Kan man på något sätt ställa in så att när man ansluter remote till en Windows 2003 server så skall den logga in på SAMMA session som redan är igång?
Alltså, jag har servern igång dygnet runt och har vissa program som är startade som jag vill kunna administrera remote, men när jag ansluter så loggas jag in "som en ny användare" och då kommer jag inte åt de program som jag egentligen ville administrera. Sv: Remote connection startar en ny session...
Jag jobbar själv på samma sätt varje dag som du beskriver.Sv:Remote connection startar en ny session...
Jag vill alltså administrera den session som jag är påloggad med från början lokalt. Jämför med hur det fungerar när man kör remote mot en Windows XP-maskin. Då ser du ju desktopen precis exakt så som du lämnade datorn med alla program igång. När jag loggar in på min Windows 2003 server så startar den en ny session i stället för att logga på den befintliga så att säga...det är detta jag vill undvika eftersom jag har program startade i den session som jag är inloggad med lokalt.
Det som du beskriver skulle iofs fungera om jag bara kommer ihåg att endast starta program från remote-sessionen, dvs om jag även hemma jobbade remote mot servern i stället för att sitta inloggad på den. Men det kanske är så jag måste göra? Fast man tycker det borde finnas en inställning som gör att det fungerar som på Windows XP.Sv: Remote connection startar en ny session...
mstsc /?
det ger en liten fin ruta med växlar till mstsc.exe
Pröva:
mstsc /v:min_server /console /f /w:bredd /h:höjd
Allt efter /console kan du skippa, /f står för fullscreen. /console är att du ska ansluta till konsol-sessionen, alltså den som dyker upp på skärmen...Sv:Remote connection startar en ny session...
/console var precis det jag ville ha, så enkelt men ändå så långt borta :-)
Synd att detta inte finns i egenskapsdialogen för rdp-filerna. Sv: Remote connection startar en ny session...
Som man frågar får man svar. :-) Jag missförstod dig helt.
Bra att veta är att /console bara fungerar från Win2003 och frammåt.