Ett flertal gånger per dag svarar vårt egenutvecklade COM-objekt (VB6-dll) med ett "Permission denied". Litet tips om problem med COM i IIS finns det på Tack för svaret jag skall kolla på sidan och om det ger något.COM-objekt returnerar "Permission Denied"
Svaret får jag genom ett rapportsystem via mail. Felmeddelandet till användaren är ett standard 500-felmedd (Internt serverfel).
Gemensamt för alla felmeddelanden (som kommer från olika ASP-sidor) är att man försöker anropa en funktion för en klass inne i COM-objektet. Det görs oftast en databasfråga inne i funktionen.
Vid vilka tillfällen kan ett COM-objekt spotta ur sig "Permission denied"? Är det "för många" användare som frågar samtidigt eller är det undantagsfall med felaktig indata?
Tacksam för lite olika infallsvinklar på problemet.
Skulle även vara tacksam för förslag hur man kan bygga om COM-objektet. En tanke från min sida är att helt ersätta det med en .NET-webservice...Sv: COM-objekt returnerar "Permission Denied"
http://www.vbrad.com/pf.asp?p=source/src_iis_com_tutorial.htm .
En bit ned finns det en paragraf om Permission Denied. Det hela verkar gå ut på att IIS kör med användaren IUSR_MACHINE (om du nu inte har ändrat det) och COM-objektet försöker att accessa något som inte IUSR_MACHINE har rättigheter till.
/AndreasSv:COM-objekt returnerar "Permission Denied"
Ett huvudbry är att "Permission denied" inte är konstant. Oftast fungerar det och ibland inte. Det KAN vara ett specialfall, men jag skall djupdyka lite grann så får vi se...