Hej! Hej igen!Rättigheter på server
Jag har ett märkligt problem.
Jag har ett par datorer som skall ha åtkomst till en accessdatabas som ligger på en server (Windows 2003 SP1). Klienterna finns i en domän, servern ligger utanför domänen i en workgroup. Klienterna mappar upp servern via ett uppmappningsscript:
net use X: \\10.153.122.23\accessdb myPassWord /Persistent:NO /user:MyUser
Problemet är att jag inte har skrivrättigheter på servern via den uppmappade sökvägen. Jag har t o m tilldelat MyUser full kontroll på servern utan resultat. Jag har också lagt upp MyUser i administratorsgruppen och tagit bort MyUser från Users. Jag har gett Everyone full kontroll och Users full kontroll. Jag har startat om servern varje gång mellan dessa ändringar för att vara helt säker på att ändringarna slår igenom.
Ändå får jag hela tiden:
Unable to create the file 'New Text Document.txt'
Access is denied.
om jag tex försöker skapa en textfil i Utforskaren.
vad som är MYCKET MÄRKLIGT är om jag loggar in via Terminal Services på servern med MyUser (som nu är administrator) så fungerar det att skriva till mappen. Inga problem. Men alltså inte om jag går via uppmappningen (kom ihåg: samma konto, samma lösenord). Nu behöver jag hjälp! Sv: Rättigheter på server
Det verkar vara skillnad på att köra ett script med NET USE och att mappa manuellt i Utforskaren. Av någon anledning fungerar det i a f när jag mappar manuellt. Men detta vill jag undvika, så huvudfrågan kvarstår!