Hejsan jag har en fråga... den kan värka helt idiotisk för alla er som är proffs på Active Directory "AD" men jag undrar hur man bygger upp ett ?!... har försökt men får hella tiden fel på min domän när jag ska sätta upp den.. någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra för att bygga upp mitt AD... alltså med min domän... hur man ska lägga IP med mera för att det ska funka innan för nätverket jag vill sätta det i... Det var min lilla eller stora fråga ?!... Det var en väldigt generell fråga. Hejsan. > <b>1. router "eget nätverk" </b> > <b>Jag vill köra mitt AD på en 192.168.4. server-ip.</b>Att skapa ett Active Directory
//
Jesper *Linuxen* Sv: Att skapa ett Active Directory
Ett generellt svar är; se till att ha koll på dina IP-nummer/mask och DNS. Se även till att din DNS stödjer SRV-record och dynamiska updateringar och att du konfigurerar både forward och loopback-zonerna. Sitter du i ett routrat nät och ska köra Exchange/MSCS så lägg även till WINS. Har du rätt på de bitarna så brukar AD-installationen gå som smort.
Den inbyggda hjälpen ger en bra och utförlig förklaring hur du ska gå till väga.
Vill du ha ett bättre svar så får du ställa en bättre fråga, alltså med klara exempel hur din miljö ser ut och vad du vill uppnå.Sv:Att skapa ett Active Directory
Min miljö ser ut som följer:
1. router "eget nätverk"
2. Snurande IPadresserSv: Att skapa ett Active Directory
Menar du att du kör svarta IP-adresser, 192.168.x.x, 172.16.x.x, 10.x.x.x, bakom en NAT-router?
> <b>2. Snurande IPadresser</b>
Menar du DHCP eller?
Hur många servrar har du?
Hur många klienter har du?
Vilket subnät använder du?
Vilken default gateway använder du?
Vilket namn på AD hade du tänkt dig att använda?Sv: Att skapa ett Active Directory
Du ger väldigt lite information och därför kan jag bara ge ett enkelt svar.
* Se till att installera Windows + Service Pack + alla hotfixar.
* Sett ditt fasta IP och se till att du kan surfa.
* Ändra i Den här datorn till vilket hostnamn och domän din dator ska heta. Starta om.
* Installera DNS-tjänsten, skapa din forward och reverse zon. Konfigurera båda zonerna att tillåta dynamiska uppdateringar. Ändra i din DNS-klient till att prata med din servers IP-nummer.
* Verifiera att din server kan göra en NSLOOKUP både forward och reverse.
* Verifiera återigen att du kan surfa.
* Använd kommandot NET TIME /setsntp:IP_NUMMER_TILL_NTPSERVER för att ställa in en extern NTP-server.
* Starta AD installationen genom att köra kommandot DCPROMO. Följ wizarden.