Det låter enkelt, men nu har jag stångat huvudet i väggen i 2 dagar... Det jag försöker åstadkomma är följande: jag har en trådlös router/accesspunkt av märket GIGABYTE (GN-B49G) som sköter DHCP och firewall på mitt hemmanäteverk. Jag har även en Windows 2003 Server innanför brandväggen (på det privata nätet 192.168.0). Jag vill komma åt denna server via Remote Desktop från Internet (ie från jobbet). Det är inte så att port 3389 är blockerad för utgående trafik på jobbet? Du kan ju låta någon annan testa att ansluta till din dator för att se om det fungerar. Nej tyvärr, så enkelt var det inte. Jag kommer in på andra datorer med RD via port 3389 från jobbet. Var det inte nåt nytt lur med licenserna för terminalserver i w2003. Det kan ju vara så att 3389 är öppen i W2k3:s brandvägg, bara mot lokal Range av adresser. Kolla dina Undantag i brandväggen (Windows 2003) Eftersom w2k3 servern sitter innanför brandväggen och endast har ett nic, så har inte windows firewall installerats. Det verkar alltså inte finnas någon brandvägg lokalt på servern? Jag fick dock VNC att funka genom att sätta ett statiskt ip-nr på servern och utesluta detta nr ur dhcp-scopet på routern. Men RD vägrar fortfarande... mystiskt.Remote Desktop via trådlös router
Webservern (IIS 6.0) funkar alldeles utmärkt, men Remote Desktop vägrar svara på anrop från Internet. Jag har gjort allt jag kan komma på; portforward i routern för port 3389, öppnat upp i brandväggen för all trafik på denna port, men utan resultat. På det lokala nätverket funkar RD alldeles förträffligt.
Jag blev desperat och testade VNC, men den betedde sig mycket mystiskt. Till en början var skärmbilden helt svart och den vägrade ta emot någonting. När jag sedan fysiskt gick in till servern, slog på skärmen och började röra på muspekaren så uppdaterades skärmbilden på vnc-clienten(?). Det verkade dock inte komma fram några kommandon överhuvudtaget till server från klienten.
Vad är det jag har missat? Är det något i Windows Server 2003 som måste ställas in för att RD skall fungera utifrån? Eller är det bara routern som helt enkelt är värdelös...?
Enormt tacksam för svar!Sv: Remote Desktop via trådlös router
/JohanSv:Remote Desktop via trådlös router
Sv: Remote Desktop via trådlös router
Är det samma klientdator du försöker ansluta från internt som externt? (Din bärbara tex)
I 2000 finns ju application eller administration mode.
Om man kör i administration mode i 2000 spelar det ingen roll. Men i app läge så måste ju en licensing server till efter en tid.
Har för mej att XP före ett visst datum hade licens för 2003 och nåt konstigt. Men vet inte hur det yttrar sig i praktiken.
Mvh
RickardSv:Remote Desktop via trådlös router
För den funkade från en annan dator i samma nät, eller. Annars kan du missat att slå på den... Properties på My Computer. Remote-fliken...
/mickeSv: Remote Desktop via trådlös router