Hej, Om du väljer "Virtual switch mode" (tror jag det heter) i VPC kan de virtuella maskinerna kommunicera med varandra via just en virtuell switch (men inte med hosten tror jag) utan att den fysiska nätadaptern är ansluten till ett nät. Hej Peo, jag har också mina aningar där att det måste tilldelas ip-adress och liknande för att få det att fungera. Man får väl ansluta sig till en hub eller köpa en trådlös router bara för just den anledningen. Din yttre maskin skall ha en address på sitt kort, som finns i samma nät. Sätter du en fast adress på din maskin så funkar det fint. Kanske förstod frågan lite dåligt men... Jag vet inte riktigt om det där är genomförbart. Sitter hos många företag och kopplar in mig i deras nät så någon fast ip kan min pc inte ha för då funkar ingenting, eller har jag missförstått?Virtual PC och Exchange-server
Har en virtual PC installation av en 2003 server samt i detta fall Exchange Server på. Jag vill försöka ansluta mot denna vpc, men verkar inte kunna pinga servern ens. Har sagt åt den att den skall ha en fast ip-adress på 192.168.133.175 - så långt bra. Men sen är det kört.
Den dator jag kör på har ett nätverkskort men är inte ansluten hela tiden, vilket gör att jag måste ta någon annan väg. Någon som har tips på hur jag skall konfigurera detta för att få det att snurra?Sv: Virtual PC och Exchange-server
Fast man brukar ju vilja ha med hostoperativet i sin kommunikation....
Jag har tyvärr inte hittat någon lösning utan att vara ansluten till ett fysiskt nät om även hosten skall kuuna nå de virtuella maskinerna.Sv:Virtual PC och Exchange-server
Fast lite konstigt är det, visst borde det gå att connecta mot VPC utan att vara ansluten i ett nät?Sv: Virtual PC och Exchange-server
Kör själv mellan 1 och 4 VM i min bärbara...
/mickeSv: Virtual PC och Exchange-server
Om du installerar ett loopback NIC (ge ett ip osv) på ditt gäst OS och sen sätter det som "network" i VPC
konfigurerar routing på loobacken så att trafiken går via det "skarpa" NIC'et.
Nått åt det hållet måste ju fungera, eller?Sv:Virtual PC och Exchange-server
Som jag ser det fungerar allting när man antingen är uppkopplad på nätet på ett eller annat sätt, men inte när man kör lokalt på en icke ansluten maskin till nätet. Rätta mig om jag har fel.