Hej, Kom på att XP brandväggen kom efter W2000 server, så därför finns inte dessa grupprinciper i W2k såsom de gör i w2003. Däremot måste de ju gå att ändra någonstans i W2k servern.. frågan är bara var!??? Du får installera ADM-filerna för Windows XP SP2. ah. tackar.. ett steg i rätt riktning. Grupprinciper låser XP-brandväggen
min server kör W2000 Server och klientdatorerna i nätverket kör WXP.
Även om jag är inloggad som domän-admin på XP-maskinerna kan jag inte ändra brandvägginställningarna. Den är låst och säger -"av säkerhetsskäl kontrolleras vissa inställningar av en gruppprincip."
Enligt microsofts hjälpfil skall man göra såhär:
<!--
Windows Firewall Group Policy Settings
If your organization uses Group Policy, use the Windows Firewall Group Policy settings to configure Windows Firewall. The Group Policy Object Editor (Gpedit.msc) provides access to the Windows Firewall settings. The settings are stored within the Group Policy Object Editor at Computer Configuration/Administrative Templates/Network/Network Connections/Windows Firewall.
The following table lists the Windows Firewall Group Policy settings:
osv..->>
Men i min server finns ej valet "Network Connections"...
under Computer Configuration/Administrative Templates/Network
har jag endast "offline files" och "network and dial-up connections" . Under den sistnämnda finns endast ett enda val för att förhindra nätverksdelning.
Frågan är nu hur jag hittar denna grupprincip omch ändrar den..!?
visserligen är hjälpfilen för W2003 o jag kör somsagt w2k, men det ska vl inte spela så stor roll tycker man?Sv: Grupprinciper låser XP-brandväggen
Ingen som vet eller har nåra förslag?
JAg ska bara äppna upp två portar för att få igång min mailserver.Sv:Grupprinciper låser XP-brandväggen
Group Policy ADM Files
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=92759d4b-7112-4b6c-ad4a-bbf3802a5c9b&DisplayLang=enSv: Grupprinciper låser XP-brandväggen
Nu fick jag iaf upp de alternativen som beskrevs i W20003 hjälpen. Däremot lyckades jag inte låsa upp brandväggen.... Det var rörigare än jag trodde att hitta där inne...:/