Har ett problem som jag inte lyckas lösa... Det är inte så att något ligger cachat? Ex printserver, nån kö på servern osv. Testa omstarter på dom enheter som berörs och se om det släpper efter att du gjort ändringarna. Nej... har startat om alla enheter (server, skrivare och klienter) samt av- och ominstallerat drivrutiner, återställt skrivare + printserver(intern jetdirect) till Factory Default osv. Har nu även märkt att den försöker skriva ut dubbelsidiga utskrifter (utan att ha någon duplex-enhet)... och inställningarna på server+klient säger enkelsidig (går inte ens att ändra). Installerar jag skrivarkön på en NT4 PDC så funkar den perfekt... men inte på 2k3:an eller inte ens om jag delar ut skrivaren från en XP-klient. Hmm, Borde funka. Har du kollat på servern under Printing preferences och Advanced knappen på Paper Size. Det kan också vara programmet som försöker skriva ut som inte läser skrivarens standardinställningar, till exempel gör Mozilla thunderbird på nämnda sätt. Det går naturligtvis att ställa in i programmet när man ska skriva ut men inställningen sparas tyvärr inte.Skrivarproblem
Har en Windows domän (Win2k3-server) med totalt 9 nätverksskrivare. Alla dessa har jag fått att fungera perfekt utom en. Skrivaren som inte fungerar till belåtenhet är en HP Laserjet 5.
När en användare loggar in och försöker skriva ut till ovan nämnda skrivare så klagar den på att den vill ha Letter. Alla inställningar för skrivaren på servern är gjorda för A4. Skrivarens standardformat(i menyerna på skrivaren samt via JetDirect) är även den A4... men tittar man på standardformatet på klienten så säger den Letter.
Även om man raderar användarprofilerna lokalt samt på servern, samt avinstallerar/installerar skrivaren igen så tycker klienten att standardformatet är Letter.
Alla tips på hur detta kan lösas mottages tacksamt.Sv: Skrivarproblem
Sv:Skrivarproblem
Börjar misstänka att HP Laserjet 5 inte är gjord för att användas som nätverksskrivare i en XP/2k3 miljö... Vi har beslutat oss för att pensionera skrivaren och köpa in en ny. Den köptes in 1997... så det var väl dags att byta ut den i alla fall... ;)Sv: Skrivarproblem
Övrigt:
Checka drivrutin (sharing taben och additional drivers för olika klient OS, så att de verkligen får rätt drivis ute på klienten) och rättigheter på servern.
MVH
CJHSv: Skrivarproblem